Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

The development of a new sculptural work for exhibition in Copenhagen

Velkommen til SVFKs projektdatabase – en direkte udveksling af kunsteriske arbejdsprocesser.
Indtast navn, teknik eller materiale i søgefeltet og gå på opdagelse i mere end 2000 projektbeskrivelser.

Den britiske billedkunstner James McLardy har fået ophold på SVK til at producere en rækker skulpturer til udstillingen “Between Here & Somewhere Else” på Overgaden – Institut for Samtidskunst. Bag udstillingen står Maj Hasager (DK) og Helen de Main (UK).

Udstillingen er opstået på baggrund af rejser i Palæstina og Israel og undersøger begreber som rum, objekter og bevægelse i et forsøg på at forstå de nuværende omstændigheder i de besatte palæstinensiske områder. Skulpturerne, James McLardy laver, er inspireret af rekreative områder med vand og inviterer udstillingens besøgende til at fordybe sig i et arkiv af litteratur om den mellemøstlige konflikt.

INTERVIEW

Hvad var det teknisk mest udfordrende ved projektet? Og hvordan løste du det?

Under opholdet var tiden den største udfordring, samt at arbejde med flere nye materialer og værkets offentlige karakter. Teknisk set var arbejdet med MDF måske det mest udfordrende for mig, fordi plastikken har sådan en nådesløs overflade, som let bliver skadet. Jeg ville gerne arbejde med plastiklamineret MDF, fordi jeg kunne skære i dets glatte overflade og skabe et ’håndlavet’ udtryk af fliser – men stadig bevare de materielle associationer til ’Ikea’-kulturen med plastikovertrukne skabe.

Arbejdet i træværkstedet gjorde det muligt at skabe indtil flere maskinskabeloner til at skære fliseformerne med en vis grad af kontrol. Ved at bruge tid på at eksperimentere med denne proces kunne jeg videreudvikle materialets modsætninger, som er på spil i mine værker; det håndlavede overfor en moderne æstetik.

Hvordan har du valgt former og farver til dine værker?

Under min research-rejse til Palæstina tidligere i år kørte jeg forbi Atrakzia-ruinerne, som er et falleret vandparkseventyr på nordkysten af det Døde Hav. På hjemturen til Storbritannien læste jeg nyheder om Gaza Freedom Flotillen, og jeg faldt over nyheder om åbningen af en ny vandpark i Gazastriben.

Jeg blev interesseret i, hvordan disse forlystelsesparker kunne fremhæve vandets vigtighed for det sociale inden for de Palæstinensiske territorier og stille spørgsmålstegn ved rekreative aktiviteters rolle i konfliktramte områder. Mange art deco-hoteller, offentlige badesteder og svømmehaller på tværs af Europa låner løseligt fra mellemøstlige arkitektoniske motiver.

Farverne og objekterne i værkerne forsøger at bruge dette familiære sprog til at udvikle et indbydende rum, hvori besøgende kan bladre i det fremviste læsemateriale. Værkerne sigter til at bruge materialernes karakter, såsom marmoreret papir sammen med vandpiber, som middel til at undersøge mødet mellem fantasi og virkelighed i forlystelsesparkerne.

Ændrede dit projekt sig, mens du arbejdede her?

”Før opholdet på SVK syntes jeg, at jeg havde udviklet en god forståelse for karakteren af det arbejde, jeg skulle lave inden for den tidsramme, der var til rådighed. Men da jeg ankom og blev bekendt med værkstedet og de tekniske faciliteter indså jeg, at jeg havde mulighed for at udfordre den måde, jeg normalt arbejder på. Under mine fem uger på Statens Værksteder var jeg i stand til at producere en langt mere ambitiøs serie af arbejde, end jeg indledningsvist havde forestillet mig.”