Arkitekt, Johna Hansen, arbejder på et bord, som hun konstruerer med udgangspunkt i kroppens proportioner, så en person kan sidde i midten af bordet og servere mad eller drikke.
Johna påbegyndte arbejdet med Table Ensemble under et arbejdsophold i Japan, hvor hun udformede borde beregnet til servering. Bordene er bygget som konstruktioner, der inkorporerer selve serveringsakten i udformningen. Johna har derfor bygget et modul i centrum af bordet, hvor hun kan sidde og servere fra.
Bordenes beskaffenhed
Til udformning af bordet har Johna benyttet konstruktionstræ, HDF-plader og birkefiner. Hun fortæller således om materialevalget:
”Jeg ønsker ikke at bordet bliver for pænt i traditionel forstand. Der må gerne være tegn på, at der er arbejdet med træet. Bordet skal ligne skitser, der i sig selv reflekterer mine tanker og processen. Arbejdet skal være synligt i materialet,” fortæller Johna.
En eksperimenterende tilgang
Johnas bord er i omfang 5 x 5 m, og det har derfor været nødvendigt for hende at benytte en eksperimenterende tilgang i udformningen. Materialet har været centrum for hendes arbejdsproces, og hun har derfor tilpasset sine idéer til de muligheder, materialet udstikker:
”Jeg har undersøgt, hvordan materialet responderer i stedet for at udforme en plan på forhånd. Materialet udvikles på den måde i samspil med mine bevægelser og maskinernes muligheder. Jeg ser, hvordan materialet reagerer på mine idéer, hvordan det kan formes og så må jeg svare igen, hvis det ikke kan holde til det. På den måde ser jeg min konstruktion som en materialisering af kommunikationen mellem materialet, maskinerne og mig,” fortæller Johna.
Grundet bordets størrelse har Johna opbygget sit bord i flere moduler, der kan samles til ét via samlinger. Dette har været nødvendigt af helt praktiske årsager; bordet skal transporteres til Tallinn, hvor udstillingen afholdes.
Johna forbereder desuden en performance, som skal udføres i forbindelse med udstillingen. Hun ønsker at undersøge ritualet omkring servering af kaffe/te og selve akten at spise.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond og Kulturkontakt Nord.