Sofia Olsson og Sara Annsofidotter har i grafisk værksted arbejdet på en gruppeudstilling med titlen Slow Wind i Danske Grafikeres Hus i foråret 2023. Udstillingen reflekterer over stålets kapacitet og de grafiske teknikkers acceleration. Tunge stålgenstande og flygtigt papirmateriale flyder sammen til en poetisk masse, der undersøger forfinelsen af industrielle processer og menneskets besættelse af repetition i udviklingens ånd.
December 2023
I sine malerier arbejder Sofia Olsson mod at skabe en slags rendering af vores verden, hvor de uendelige mængder af information, der omgiver os, bliver lagt i lag, som om malerierne er en slags memory-disk. I renderingen findes et grid, der fungerer som en slags fikseret, inkarneret materia. Sofia Olsson arbejder med at lade billederne bruge forskellige skalaer i det samme billede, for at give en oplevelse af at zoome ind og ud.
Til udstillingen Slow Wind har Olsson udført et oplag blødgrundsraderinger. I raderingerne, med titlen In transit, er gridet og renderingen af verden i forskellige stadier af opløsning. Værkerne tager udgangspunkt i udviklingen af de grafiske teknikkernes accerelation af informationsudvekslingen i samfundet. Værkernes titel refererer til samtidens uophørlige strøm af information, som består af “data-in-transit rather than data-at-rest”. Transit er en mellemtilstand: et sted mellem steder, en fase imellem faser i udvikling, noget udefinerbart og ufærdigt.
Sara Annsofidotters grafiske arbejde er i høj grad inspireret af det landskab, hun er vokset op i – den dybe skov, granitbjergene, den mørke flod og dens omkringliggende natur. I sin trykproces har hun fået en interesse for at lave monotypier. Hun studerer først landskabet, derefter oversætter hun det til rytmiske tegninger, direkte i farver på en kobberplade. Denne proces giver hende mulighed for at lege med lys, farve og tekstur i et kontinuerligt flow.