Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Inspireret af kameraobjektivets æstetik arbejder Wednesday arkitekterne med geometriske former og farvekombinationer i produktionen af en ny serie æsker.

Jun. 2015

Arkitekterne Lise Bjerre Schmidt og Sofie Trier Mørk arbejder på at udvikle både unika og prototyper på nye objekter til serieproduktion. Projektet ”Objective” består af æsker fremstillet i asketræ med bunde af farvet transparent resin. Titlen er en reference til kameraobjektivet som inspirationskilde, hvilket kommer til udtryk i æskernes geometriske udformning og materialevalg.

Lise og Sofie har fremstillet æskerne i forskellige dybder og størrelser, der spænder fra Ø10 cm helt op til Ø100 cm, således at de kan stables oven på hinanden. Æskerne består af et 3 mm tyndt ’blad’ i massivt asketræ, der er bøjet sammen med et bevidst overlap. Deres runde form giver dem et udtryk, der simulerer det runde perspektiv i kameralinsen.

For at kunne bøje træet i den rette kurve, skal bladene dampes og blødgøres. Dampbøjning af træ er en teknik, der efterhånden kendetegner Lise og Sofies formsprog til en sådan grad, at de har fremstillet en dampkasse til formålet. Processen foregår således, at hvert blad skæres ud af massive asketræsplanker, som efterfølgende sættes ind i et langt metalrør, hvor bladet dampes i 20 minutter. Udfordringen i denne del af arbejdsprocessen ligger i at bøje træet i det korte øjeblik, hvor det stadig er varmt og medgørligt. Sofie og Lise har fremstillet tre støbeforme i krydsfiner, som det varme træ fastspændes rundt om.

Æskerne til dette projekt tager afsæt i tidligere arbejder med dampbøjede æsker i massivt træ, men denne gang ønskede de to arkitekter at eksperimentere med bundene og afprøve forskellige konvekse og konkave former. De har derfor lavet flere forskellige støbeforme i plastik til at sætte ned i æskerne for dernæst at hælde resin ned over og lade det sætte sig fast i æsken. Resinen er translucent og indfarvet med pigment. Når æskerne stables vil de farvede, transparente bunde skabe et farvespektrum lig det man ser i en kameralinse, og nye opbevaringslommer opstår, således at æsken kan bruges på begge sider.
Når lyset faldet på den transparente resin skabes en refraktion, en lysbrydning, der kan påvirkes med forskellige geometriske former. Det er efter dette princip, idéen til stabling af transparente farvespektrer opstod.

De mange forskellige udgaver af æsker og farver på bordet vidner om de mange forsøg og afprøvning af kombinationer, som Sofie og Lise eksperimenterer med lige nu. En stor del af eksperimentet ligger i at observere, hvordan de to materialer reagerer på hinanden, hvor konkave eller flade de forskellige bunde skal være og hvilke farvespil der opstår, når æskerne stables i lag.