Mette Perregaard har opholdt sig i grafisk værksted, hvor hun primært har arbejdet med akvatinte, blødgrund og spitbite. Hun har undersøgt kobbertrykkets maleriske muligheder i kombination med det figurative, som fotografiet bringer.
Nov. 2025
Mit fotografiske udgangspunkt var lowtech. Jeg havde før opholdet på Statens Værksteder genfotograferet en gammel analog filmstrimmel under en lampe, og der opstod, skønt den simple teknik, et overraskende udtryk.
Der har i de seneste år været meget fokus på temaer om det mandlige blik i det kunstneriske arbejde med kvindens krop- men jeg havde en overraskende erfaring med selv at bevæge mig ind i minefeltet og bruge egne erotiske fotografier i processen.
Under udviklingsopholdet fandt jeg, hvad jeg søgte: en ny metode i min kunst. Med udgangspunkt i motivet KYSSET lavede jeg metodiske undersøgelser i kobbertryk-teknikken.
Under opholdet trykte jeg digitale fotografiske forarbejder til kommende større arbejder med fotogravure-akvatinte samplinger. Under titlen NUDES arbejder jeg ud fra førnævnte fotografier.
Grosserer L.F. Foghts Fond og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond har støttet mit projekt og muliggjort opholdet i Det Grafiske Værksted på SVFK.








