Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Mit ophold på SVFK i sommeren 2021 brugte jeg til forberedelse af en udstilling på Malmö Konstmuseum, projekteret for 2022.

Aug. 2021

I løbet af min arbejdsperiode ved SVFK syede jeg syv kostumer inspireret af traditionelle Skånske folkedragter (fundet i museets magasiner) Scando-American Hippie Folklore, og Caroline Ebbesen’s kludetæpper og ”snurrepiberier.” Dragterne blev konstrueret af brugte skjorter, kitler, stofrester, håndarbejder og kunstterapi-projekter fundet i mine forældres skunkrum – rester fra et liv som professionelle plejearbejdere som henholdsvis øjenlæge og ergoterapeut i psykiatrien.

A Rush of Stories

Titlen A Rush of Stories er inspireret af bogen The Mushroom at the End of the World, hvori Anna Tsing skriver: “To listen to and tell a rush of stories is a method. And why not make the strong claim and call it a science, an addition to knowledge?” det er dette “rush of stories”, som jeg nu er gået I gang med at finde og sætte i scene i Malmö Konstmuseums og i min egen families gemmer.

Med udgangspunkt i Malmö Kunstmuseums samlinger, arkiver og magasiner fortæller A Rush of Stories om ”communities of care” i form af kunstnerutopier, alternative (behandlings-)modeller og pædagogikker og om, hvordan vores personlige (familie)historier passer ind i de større institutionelle (museums)historikker.

Centrale skikkelser og inspirationskilder er Malmö Konstmuseum’s værker af Moki Cherry, der, sammen med sin partner Don Cherry, grundlagde kunstnerkolonien Organic Music Societies i Tågarp i begyndelsen af 1970’erne. Derudover outsider-kunstneren Caroline Ebbesen, som, under sin livslange indlæggelse som psykiatrisk patient ved Skt Hans i slutningen af 1800-tallet, kreerede en omfangsrig og unik billedproduktion under mottoet ”en skaber skal skabe!”

Kunstnersamtaler

Arbejdsopholdet ved SVFK var uvurderligt i forbindelse med mit research-fellowship ved Malmö Konstmuseum. Tidsrammen for udstillingssamarbejdet var (selvfølgelig) skredet i forbindelse med COVID lock-down og rejserestriktioner til og fra USA, så det var utrolig givende med en længevarende arbejdsperiode i Danmark. Sommeren begyndte med site-visit i museets magasiner og samlinger, og afsluttedes med et atelierbesøg med Kirse Junge-Stevnsborg og Anne Tomassen. Opholdet i gæsteboligen og faciliteterne i atelieret (store formater) gav en enestående mulighed at dykke ned i materialet og blive inspireret af besøget i Malmö og for, med det samme, at kunne udvikle nye værker og ideer til udstillingen, samt at præsentere dem for Kirse og Anne i det afsluttende atelierbesøg.

Herefter kunne vi planlægge samarbejdet videre frem med site-visit på Tågarp i Skåne og besøg af Kirse og Anne i Chicago i oktober 2021.

Derudover havde jeg atelierbesøg med Yvette Brackman og med Lotte Løvholm om nuværende og fremtidige samarbejder i Danmark.

Et tilskud fra Statens Kunstfonds Kuratorpulje muliggjorde også og et fire-dages besøg fra Kathy Alliou, kurator og leder af samlingen ved L’ecole de Beaux Arts i Paris. Kathy og jeg havde daglige og intensive samtaler om kunst vs. terapi, hængekøjens heterotopi, performativ studio praksisser og om nødvendigheden af at finde og skabe et rum, hvor mangfoldige stemmer og historier kan leve.

Disse dialoger, baseret på mit ophold ved SVFK, skal munde ud i en publikation, som vil blive udgivet i samarbejde med La Fanzinoteque Le Confort Moderne i Poitiers (F) og præsenteres forbindelse med min udstilling på Malmö Konstmuseum.