Under opholdet på Statens Værksteder har Astrid Gjesing arbejdet på projektet > ene gang <, som er en audiowalk og en lys-, lyd- og ordinstallation skabt specifikt til parken og Norske Hus på Sophienholm, som var hjemsted for forfatterinden og forgangskvinden Friederike Brun.
ET STEDSSPECIFIKT VÆRK
Værket bygger på Sophienholms historie og natur, på Friederike Bruns liv og virke omkring 1800-tallet som digter og skaber af kultursaloner, på begrebet Norske Hus i den romantiske have, på værket ”Eremitagen og bjergbestigersken” – et stedsspecifikt værk af Hein Heinesen og Torben Schønherr med udgangspunkt i Norske Hus – og på den omliggende natur/kultur filtreret og bearbejdet gennem et samtidskunstnerisk blik.
DET SUBLIME STED
Inddragelsen af parken og Norske Hus i værket skaber en ny og vægtig udvidelse af Sophienholms udstillingsaktiviteter og værket fremstår som en hyldest til Friederike Brun, til kvinder gennem alle tider og til det konkrete sted; Norske Hus er et eksempel på ideen om det sublime sted, som stammer fra den romantiske periode, hvor man uden at blive forstyrret gysende kunne føle sig udsat på de norske bjerge.
MELLEM LYS, LYD OG ORD
Astrid Gjesing har i projektet primært arbejdet på to planer; med lyden sammen med komponist Birgitte Alsted, København og med den visuelle del af installationen. Samarbejdet om lyden er blevet til en audiowalk, der veksler mellem en lydlig historie og en mere fortællende, hvor lyden følger publikums bevægelser.
Fortællingerne kommer som nedslag på fem lytteposter undervejs: parken, tårnet, lysthuset, søen, trappen og terrassen og slutter af med, at publikum låser sig ind i Norske Hus, hvor den anden del af værket udfolder sig i en rumlig installation af lys, lyd og ord. Astrid Gjesing har på Statens Værksteder haft mulighed for at eksperimentere med skrift på vinduesglas og har fået lavet prøver hos forskellige firmaer for at udvikle installationen til Norske Huset.
Nærheden til Sophienholm har betydet meget for lydarbejdet, hvor det gav mulighed for at gå turen, lytte til lyden, gennemdiskutere den, vende tilbage om og om igen, hvilket var frugtbart for processen:
”At give lyd og billeder til denne historie i en stedsspecifik, fysisk kontekst – Norske Hus med rummet og trappen op, parken med Pyrmonteralléen, tårnet, lysthuset, søen. Det er årstidernes samspil – lyset, vinden, fugle, sne, regnens trommen på tårnets tag, duften en forårsdag, lysthuset, skridt i efterårsblade, et glimt af søen, børnestemmer, den konstante baggrundssummen af trafik, – en lydkomposition og fortællingerne” forklarer Astrid Gjesing.