Emma Harris har på det lille fotoværksted undersøgt, hvordan tværartslige samarbejder kan ændre vores forståelse af landbrug, og hvordan man via et analogt, taktilt æstetisk udtryk kan åbne op for nye måder at opfatte spor og tilstedeværelser af væsener på. Noget, som ofte befinder sig uden for grænserne af den menneskelige opfattelse.
Okt. 2025
Projektet ‘Plant exposures’ udforsker de indviklede relationer mellem jord, planter og mennesker i et økologisk landbrug uden for Bologna i Italien. Projektet er opstået som en reaktion på biodiversitetstab og udpining af jorden, forårsaget af industrielt landbrug.
Gennem lavtoksiske analoge film- og fotografiske processer gentænker projektet landbrugslandskaber ved at fokusere på sameksistens mellem arter og ved at betragte oversete ukrudtsplanter som samarbejdspartnere og indikatorer for jordens sundhedstilstand.
Planter og mikroorganismer inddrages i billedskabelsen gennem direkte kontakt med lysfølsomme materialer og håndfremkaldelse af 16mm film og 35 mm og 120 mm fotografi ved hjælp af plantebaserede fremkaldervæsker. Disse materielle møder – formet af tid, temperatur og plantekemi – omfavner uforudsigelighed og modstand og rejser spørgsmål om mere-end-menneskelig agens.
I forbindelse med at projektet skal udstilles, har jeg i fotoværkstedet arbejdet med at færdiggøre nogle dias-fotografier. Dem har jeg lavet ved at kontaktprinte nogle 35 mm og 120 mm negativer, taget i Italien, til positiver i mørkekammeret. Jeg har brygget mine egne fremkaldervæsker ved at udvinde kemien fra forskellige planter såsom strandbede og brændenælder, som jeg har sanket tæt ved Christianshavns Kanal og derefter blandet med simpel husholdningskemi. Det er en proces, der kræver stor tålmodighed og mange tests, fordi processen altid skal tilpasses den enkelte plante.









