Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

En udfoldelig pavillon, der fragtes fra sted til sted ved hjælp af pedalkraft. Idéen kom til den litauiske kunstner, Vladas Suncovas, i løbet af hans studietid, hvor han byggede den første model af sugerør. Nu har han bygget en 1:1 prototype i aluminium og er kommet et skridt nærmere at realisere sin idé.

I løbet af sit ophold på Statens Værksteder for Kunst har Vladas skabt en prototype af sin Deployable Bike Pavillon, der er et mobilt alternativ til gængse event- og udstillingsrum. Konstruktionen er tænkt til brug i Københavns gadebillede, hvor den kan kuratere forskellige projekter i samarbejde med lokale kunstnere, der allerede nu har assisteret og vist interesse for projektet.

Idéen er delvist baseret på den spanske ingeniør/arkitekt, Emilio Perez Piñero, der i 1960’erne eksperimenterede med foldbare strukturer. En af hans idéer var at skabe en mobil teaterpavillon, der nemt kunne anvendes fra ladet af en lastbil. Vladas ønsker imidlertid at oversætte konceptet til en menneskelig skala, hvorfor hans pavillon er relativt letvægt og passer til en ladcykel.

Til sin prototype har Vladas arbejdet sammen med danske XYZ CARGO, der fremstiller fragtcykler og som tilfældigvis allerede producerer en cykel, der er som skabt til formålet.

Fra model til prototype
På træværkstedet har Vladas til at starte med lavet en 1:5 model i fyrretræ og stål. Den lille struktur er lavet i hånden, lige fra træpindene, der er savet og filet til med sandpapir, til de bittesmå stålled, der er TIG-svejset sammen.

Modellen har dannet udgangspunkt for prototypen, som er fremstillet i firkantede aluminiumsprofiler med led i stål.

I udfoldet stand fylder Deployable Bike Pavilion ca. 36 m2 (600 x 600 x 420 cm) og klappet sammen blot 0,25 m2 (50 x 50 x 180 cm). Den vejer omkring 70-80 kg og er konstrueret så enkelt, at én person alene kan cykle konstruktionen og folde den ud hvor som helst i løbet af 2-5 minutter.

Strukturen er bygget ud fra et modulprincip, hvilket vil sige, at flere pavilloner kan sættes sammen, så man i løbet at ganske kort tid kan have samlet flere hundrede m2 overdækket rum kun ved lidt trampen i pedalerne og knofedt.

Work in Progress
Efter at have samlet den første prototype byder arbejdsprocessen på fejlfinding og tilretning af detaljer:

Nu er det et spørgsmål om tuning, siger Vladas om det videre arbejde. Nu er strukturen lavet og ingeniørarbejdet, med at udvikle og forsimple teknikken, kan begynde.

På to do listen er at udskifte nogle af elementerne i prototypen, samt at udvikle åbne-/lukkemekanismen.

Ved den første åbning af prototypen viste det sig, at leddene ikke glider helt let nok og derfor vil Vladas udskifte de eksisterende metalskiver med nylon, der glider nemmere og som desuden kan lette konstruktionens vægt med knap 10 kg.

Når først konstruktionen står færdig kan Vladas eksperimentere med at tilføje en vandtæt tekstildug, så pavillonen kan stå imod det danske vejr.