Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

 

Billedkunstner Karen Land Hansen arbejder på en serie værker til gruppeudstillingen Wood on Wood, der skal udstilles på kunst og kulturhuset Gammelgård i Herlev. Her skal hun og tre andre kunstnere udstille værker med landskab som tema og hvori træ indgår enten som værkmateriale eller i tilblivelsesprocessen.

Karens forlæg for værkerne er to collager i akvarel. Motiverne er scener fra rydningen af Brorsons Kirke august 2009, der husede en gruppe afviste asylansøgere. Karen har taget udgangspunkt i pressebilleder af aktionen, samt kirkerummets arkitektur og altertæppe. Disse elementer tilsætter hun ”symbolske betydningslag, så det faktuelle forskydes.”

Udstillingens landskabstema bliver i Karens arbejder fortolket til indre fremfor fysiske landskaber, og hun ønsker at tematisere magt, afmagt og tab af identitet.

I Grafikværkstedet arbejder hun på to papircollager med træsnit i stort format. Hendes forlæg er to af hendes tidligere værker på 40 gange 36 cm. Disse værker fortolker og videreudvikler hun med forskellige trykteknikker og materialer, der er passende til den store skala, ca.3 gange 3,40 meter.

Ingen af trykpresserne i Grafikværkstedet er store nok til formålet, så hun må kombinere flere separate tryk, som hun sammensætter i en collage. Karen afprøver forskellige former for tryk og materialer for at finde frem til, hvilke der er mest velegnede til de enkelte dele af collagen. Motivet af politi i tunge beskyttelsesdragter snitter hun i træ og trykker det i den maskinelle presse, så de bliver jævnt trykt og tydeligt definerede. Et baggrundselement omkring røgslør og et landskabeligt element er for langt til at blive trykt i pressen, så det skal trykkes i hånden, hvordan afsøger hun endnu:

”Det gælder om at finde et emne med den rette tunge vægt, der kan gøre, at trykmatricen med sværten møder papiret rigtigt. Og så skal det fungere på et 3 meter langt stykke papir og blive nogenlunde jævnt. Men lidt ujævnt må det gerne være, for det vil hænge godt sammen med motivet og den æstetik, jeg forsøger at skabe.”