Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På lerværkstedet er billedkunstner, Camilla Thorup, ved at lave en række keramiske skulpturer. Den ene er netop blevet færdig, og udstilles nu på Gammelgård i Herlev. Det er skulpturen “Transformering”.

Okt. 2020

Det er en skulptur af et menneske, som ligger fladt på ryggen, og op gennem maven vokser en plante. Med skulpturen peges på livets forgængelighed og samtidig vises overgangen til noget nyt. Et nyt liv, der materialiserer sig i den plante, som vokser frem. En vækst, der fortsætter uhindret på trods af den sårbare krops ophør. Skulpturen fremhæver det faktum at alt har naturen i sig, og naturen fortsætter i en permanent og ustoppelig proces, hvor alt konstant udvikler sig, ændrer sig og opstår på ny. Skulpturen er udført i stentøjsler, håret er begitning, kun øjnene er glaserede.

De andre keramiske værker Camilla Thorup arbejder på skal, sammen med værker af Birgitte Støvring, indgå i duoudstillingen, Frejas Sal, på Himmerlands Kunstmuseum. Her tager samtlige af skulpturerne deres afsæt i den nordiske gudinde, Freja.

Gudinden Freja

Himmerlands Kunstmuseum er tegnet af Per Kirkeby og ligner i grundplan Thors hammer. Som kontrast til det maskuline symbol Thors hammer, kommer udstillingen til at handle om Freja, hun er gudinde for frugtbarhed, erotik, graviditet og fødsler men også død, krig og rigdom. Freja er en markant kvindeskikkelse. Vi er efterkommere af hende og har stadig noget at lære.

Freja er et vidnesbyrd om oldtidens kvindesyn, der faktisk var mere varieret end det der kom efter. Hvor det fra 1500-tallet og frem var kvindens rolle at passe hjem og drage omsorg for mand og børn, var der flere muligheder for en oldtidskvinde. Mange forskere mener, at Jomfru Maria i løbet af Middelalderen har overtaget Frejas funktion som en central kvindelig figur, dog i ændret form. Karakteren Freja, som en Moder Jord med frugtbarhed og seksualitet i centrum, ændres til en jomfruskikkelse; en syndfri og ren moder. Denne syndfrie moder har efterfølgende været med til at forme synet på kvinder og frem til i dag har hun præget idéen om den ideelle moderskikkelse.

Til denne udstilling arbejder Camilla Thorup blandt andet på nogle skulpturer af katte, da Freja, ifølge den nordiske mytologi, rider i en vogn trukket af to katte.

De to katte skildres som et væsen; én kat med to kroppe, men kun med ét hoved. Så dualiteten vises i én og samme skulptur. Skulpturen er lavet af sort stentøjsler. De to katte betegner den dobbelthed, som Freja indeholder. Hvor den ene kat symboliserer den kælne og milde tamkats kendetegn og den anden kat symboliserer karaktertrækkene fra vildkatten; egenskaber som krigerånd, egenrådighed og udlevelse af den frie seksualitet, aspekter som også Freja besidder.

Månen, endnu ubrændt og uglaseret. Her undersøges teksturer og en taktil overflade skabes. Månen er modelleret op i sort stentøjsler og skal senere glaseres med en hvid glasur, hvor den mørke ler tilstræbes at kunne skimtes igennem den lyse glasur.