Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Væver Berthe Forchhammer og designer Miriam Brostrøm har sammen haft ophold på Statens Værksteder, hvor de har arbejdet på et nyt antependium til kor- og alterpartiet i Ølsted Kirke.

Efter ønske fra menighedsrådet om et lysere kor- og alterparti i Ølsted Kirke er Berthe Forchhammer og Miriam Brostrøm blevet bedt om at skabe en ny kunstnerisk udsmykning af korets tekstiler samt forbedre dele af det eksisterende inventar.

Eksperimenterende fase
Deres ophold på SVK har imidlertid været koncentreret om selve antependiet (alterbordsforhænget). I den første måned arbejdede de intensivt på ARM-væven med at eksperimentere med bindinger og kvaliteter for at finde den helt rigtige teknik og de helt rigtige materialer:

”Der måtte gerne være tekstur eller relief i vævningen, og derfor brugte vi rigtig lang tid på at udvikle de rette bindinger for at få denne her materialitet. Og så har vi afprøvet en masse forskellige kombinationer af garner.”

Antependiet måler cirka 1 x 3 meter og er vævet i bomuld, hør og uld med effekter i guldtråd. I vævningen har de benyttet lampas-teknikken, der giver en lidt kraftig, struktureret og brokadelignende kvalitet. Nogle dele er lavet i skudeffekt, andre i kædeeffekt.

Inspireret af kirkens kalkmalerier
Udvælgelsen af de rette farvenuancer har de også lagt meget tanke bag. Det nye antependium er holdt i blå og orange nuancer med en graduering i motivet fra mørk orange til lys orange og tilbage til den mørke. Gradueringen bevæger sig fra sidestykke til sidestykke, således at de lyse nuancer fremgår på alterbordets front. For at opnå et harmonisk udtryk er antependiets farvesætning inspireret af et udsnit af et af altertavlens fire kalkmalerier samt farverne fra kirkens omkringliggende natur.

Motivet på antependiet tager ligeledes afsæt i et af kalkmalerierne af et indvielseskors. Berthe Forchhammer og Miriam Brostrøm har skabt et abstrakt og dekorativt motiv, hvor indvielseskorset er opdelt i fragmenter og sat sammen igen. Fragmenterne får således en ny betydning med klare referencer til naturens organiske former, idet de nu kan tolkes som eksempelvis sten, blade, blomster eller skyer.

Det færdige antependium er udført på en TC1-væv, en væv med enkeltrådsstyring, der gør det muligt at lave de mange detaljer i udsmykningen, fordi man her kan arbejde med forskellige vævestrukturer i flere lag.

Skrevet af Cecilie Aaby