Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ctenophora er en après-Baschet klangskulptur, en art akustisk synthesizer, der bygger videre på arven fra de to franske Baschet-brødre. I metalværkstedet har Barbara Skovmand arbejdet med udvikling og formgivning af skulpturen.

Aug. 2023

Lyd skabes ved at gnide på glasstænger med vandvåde fingre. Vibrationerne ledes mod store skærme i spejlpoleret rustfri pladestål, der forstærker og forvrænger lyden, så den fremstår nærmest overjordisk fremmedartet lig skulpturens sci-fi udseende. Ctenophora har jeg bygget på metalværkstedet sammen med de Baschet-kyndige konsulenter Rafael Fernández og Martí Ruiz.

Formmæssigt er klangskulpturen inspireret af engle og vores nærmeste planktoniske forfædre – et gelatint rovdyr, ribbegoplen, Ctenophora, der som slægt har overlevet de fem store masseudryddelser.

Den overordnede regel for klangskulpturens udformning er, at alle elementer såvidt muligt skal fremstå i organiske former. Rør og stænger er bukket ved hjælp af diverse valser og håndkraft. De englevingede rustfri stålplader, der agerer højtalere for og forvrængere af lyden, er klippet med elektrisk pladesaks og håndbukket. Benstrukturen er delvist svejset sammen og delvist samlet med bolte, møtrikker og pinolskruer for at muliggøre dekonstruktion.

I forbindelse med byggeriet holdt Martí Ruiz oplæg og workshop omkring Baschet-brødrenes arbejde og klang.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening samt Art Music Denmark.