Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Det er både menneskets romantiske forhold til naturen og kunstnerens rolle i nutidens samfund, som sættes i spil i billedkunstner Anna Baks Hermit. I sommeren 2018 tilbragte hun en hel måned, helt alene, i den svenske ødemark for at undersøge ’afsondrethed’, og det er nu mundet ud i en række værker, som Bak har skabt og tilrettelagt på SVK, til en soloudstilling på Overgaden.

Det er ikke første gang, Anna Bak undersøger menneskets dragende og komplicerede forhold til naturen. Men det er første gang, hun decideret undersøger det på egen krop og sind.

I en hytte i en skov nord for Göteborg tilbragte hun sidste sommer en måned uden kontakt med omverdenen for at opleve og udforske, hvad det betyder ikke bare for menneskets psyke, men også for den kunstneriske skabelsesproces at være uden kontakt til ét eneste levende væsen, bortset fra en forbipassende elg i ny og næ.

Under sit ophold skabte Anna Bak flere værker, blandt andet dagbogslignende tegninger og film, og efter sin hjemkomst har hun så yderligere produceret en lang række værker, som samlet danner den installatoriske udstilling på Overgaden.

”Jeg arbejder meget installatorisk og stedspecifikt i forhold til den kontekst og det rum, jeg skal udstille i. Til Hermit-udstillingen ville jeg bygge en udstilling op på en måde, som understregede mit narrativ; historien om de 30 dage i skoven. Det skulle samtidig også koble oplevelsen og de konkrete værker, jeg lavede i skoven, sammen med de værker, jeg har lavet i tiden efter. Derfor har jeg også efterbearbejdet og rekonstrueret flere af de oprindelige værker fra skoven, så installationen hænger sammen,” fortæller hun.

Eremit på krykker
På Statens Værksteder for Kunst har Anna Bak blandt andet lavet rammer til en mængde tekstiler, som hun indfarvede med naturpigmenter i den svenske skov, og som nu udgør en collage i udstillingen.

Hun har også produceret tre væghængte skulpturer i jesmonite (et gipsbaseret kompositmateriale) og arbejdet i træ, blandt andet udskåret elg-klove og tre forstørrede krykker.

”De tre vægbaserede skulpturer – Cripple (wood), Cripple (bones) og Cripple (leaf) – er støbt i tre store silikonestøbeforme, som jeg har skabt af materialer fra skoven. Heri har jeg støbt jesmonite og efterfølgende poleret dem med grafit-støv.”

”De overdimensionede krykker har jeg lavet i varmbøjet birketræ og læder, og de holder de tre skulpturer oppe og på plads på væggen. Konstellationen af den store ’jesmonite’-masse på væggen og den støttende krykke giver et spændingsforhold og understreger blandt andet den fysiske og psykiske udfordring, det var for mig at være isoleret i de 30 dage i skoven. Som en skrøbelig balance, der nemt kunne brase sammen.”

SE VORES VIDEO OM ANNA BAKS PROJEKT HER:

Skrevet af Stine Nørgaard Lykkebo