Skip to content Skip to footer
Brief info

f. 1986 og 1982

Billedkunstner Eva la Cour arbejder med tidsbaserede og rumlige former for montage, der vekslende anvender sig af analog film, video, tekst og display-æstetiske konstruktioner. Hendes værker, udstillinger og performative fremvisninger er ofte effekter af længerevarende og forgrenede undersøgelsesprocesser: på Danmarks Meteorologiske Institut, i et dødsbo ved nordkysten eller blandt taxachauffører på Svalbard. Ud fra en interesse i geopolitiske problemer med repræsentation, afsøger la Cour i sine værker forholdet mellem tænkning og billede, social proces og arkiv, autenticitets-forestillinger og videnshierarkier.

La Cour er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi (2010) og fra medie- og visuel antropologi ved Freie Universität i Berlin (2012), og i øjeblikket i gang med et praksis-baseret kunstnerisk forskningsprojekt på HDK-Valand, Gøteborg Universitet, SE.

Tinne Zenner er billedkunstner med base i København og uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016. Zenners billedkunstneriske praksis er fokuseret omkring de fysiske og kulturelle spor af Danmarks koloniale for- og nutid i Grønland. Med afsæt i analoge film-processer og 3d-renderinger, bevæger hendes tidsbaserede og installatoriske værker sig mellem udstillingsrummet og biografen, hvorfra de søger at visualisere lag af historie, politik og kollektiv hukommelse – aflæst og indlejret i fysiske strukturer.

Zenners værker har været præsenteret på en række internationale filmfestivaler som CPH:DOX, New York Film Festival, Courtisane, Image Forum Tokyo og EXiS i South Korea, og udstillet internationalt på Reykjavik Kunstmuseum, Nuuk Kunstmuseum, Göteborg Kunsthal, BOZAR Centre for Fine Arts Brussels samt på Møstings Hus, Overgaden, Kunsthal Charlottenborg and Fotografisk Center i København.

Duo-udstillingen THE VISUAL INSCRIPTION: Endangered and Endangering er del af Eva la Cour & Tinne Zenners længerevarende og multifacetterede research og billedkunstneriske samarbejde.

Projekter af

Tinne Zenner & Eva la Cour har på Statens Værksteder skabt den stedsspecifikke udstilling, THE VISUAL INSCRIPTION: Endangered and Endangering, til Kunsthal Kongegaarden i Korsør. Med øje for Korsørs beliggenhed ved havet og byens historiske rolle som gateway til Nordatlanten ved Storebælt er udstillingen en… Læs mere

Tinne Zenner og Eva La Cours projekt, Arctic Stations, tager udgangspunkt i en fælles rejse til øen Qeqertarsuaq i det vestlige Grønland. Indtil 1953 var øen Danmarks administrative hovedsæde for Nordgrønland. I dag er den tidligere administrationsbygning blevet til et kulturhistorisk museum, Københavns Universitet har… Læs mere