8_marzz arbejdede med små modeller, før de kunne gå i gang med at bygge den store version af deres fysiske website.
Kunstgruppen 8_marzz var blandt de markante unge talenter, som for nylig kunne ses på Århus Kunstbygnings udstilling SPRING 2008. De har arbejdet med at omsætte det digitale rum til et fysisk udtryk, og det meget store projekt ”Home” blev realiseret igennem et to måneder langt arbejdsophold i træværkstedet og i huggegården på Statens Værksteder i januar og februar 2008.
Her giver de deres tanker med om det omfattende projekt, arbejdet på Gammel Dok og de kunstneriske planer, som gruppen har for fremtiden.
Hvad er tanken bag jeres projekt?
Projektet HOME er kort fortalt en hjemmeside, der bliver oversat til en fysisk konstruktion. HOME er et værk i to dele: en hjemmeside med 5 undersider og et hus med 5 rum.
Huset efterligner hjemmesiden så meget, som det kan lade sig gøre: Forsiden på hjemmesiden og facaden på huset er visuelt identiske og de præsentationer, der ligger på hjemmesidens undersider, er oversat til konkret form og installeret i de fem rum. For at være mere præcise var det den fysiske konstruktion, huset, der blev realiseret på Statens Værksteders træværksted.
Har I fået det udtryk frem, som I ønskede i forhold til at gøre det digitale udtryk fysisk?
Projektet med at overføre det virtuelle og digitale til en konkret rumlig oplevelse – altså at overføre 2D til 3D – er i udgangspunktet absurd. Men grunden til, at vi alligevel kastede os ud i dette insisterende eksperiment, var faktisk en observation af, hvordan man italesætter oplevelser i Cyperspace.
Når man taler om at bevæge sig rundt på nettet, så lyder det ofte, som om man surfer og går i banken i den konkrete fysiske verden – kroppen lister sig simpelthen ind i sproget. Det, syntes vi, var meget interessant, og det var egentlig udgangspunktet for at gøre vores oplevelse af at navigere på en hjemmeside fysisk og konkret.
Oversættelsen har på alle måder været subjektiv og associerende – og er i høj grad baseret på at tage diverse elementer meget bogstaveligt: En dropdownmenu blev til et rullegardin, et popup-vindue blev et vindue i huset og kontaktlinket blev oversat til en postkasse.
Vi ønskede os, at huset både skulle pege på den naive tilgang ved at ligne et underligt ’hurlumhejhus’, men samtidigt skulle det have finish og interessante detaljer, der kunne svare til hjemmesiders stringente opbygning og lokkende elementer.
Hvorfor var det nødvendigt for jer at udføre arbejdet på Statens Værksteder?
Det var helt afgørende for vores projekt, at vi kunne bygge huset på Statens Værksteder. For det første er det ikke let at finde et sted, hvor man kan bygge en konstruktion, der er fem meter lang, 3 meter høj og 3 meter dyb. For det andet var det helt fantastisk at være tilknyttet træværkstedet. Det var det af to årsager: For det første var der alt, hvad man kunne tænke sig af maskiner og værktøj, og for det andet kunne vi løbende evaluere vores projekt og få diverse gode råd fra træværkstedets leder.
Kombinationen af at have god plads, alle nødvendige værktøjer og professionel sparring gav os afgjort de optimale betingelser for at arbejde med vores projekt.
Kan man sige, at rammerne her påvirkede udformningen af jeres projekt?
Det, der har påvirket projektet, har været dialogen med træværkstedets leder, der hjalp os med at omsætte en utopisk model til en mulig konstruktion. Påvirkningerne ligger i detaljerne, hvor vi blev rådet til at bygge i moduler, så det var muligt at transportere og stille hurtigt op i udstillingsrummet, i dyvlerne, i tilpasning til pladers standardmål og i at lade være med at sætte flere skruer i end nødvendigt.
Hvor er I rent kunstnerisk på vej hen nu?
Vores næste projekt er også en installation. Vi er blevet inviteret til at lave en minigolfbane! I en cykelkælder nær Fields er en gruppe unge kunstnere blevet hyret af Arealudviklingsselskabet til at lave et kunstnerisk eksperimentarium i perioden 25. april til midt i september.
Projektet hedder ”Under vand”, og minigolfkonceptet er en særpræget gruppeudstilling. De kunstnerproducerede minigolfbaner er tænkt som en alternativ skulpturpark. Projektet udfordrer det gængse skulpturbegreb ved at publikum ikke bare skal betragte installationerne, men interagere imens de spiller minigolf.
Læs mere om 8_marzz og SPRING 2008 på www.kp-spring.dk