
I løbet af 2018 gennemgår Vallensved Kirke en større restaurering. I den forbindelse står Bevaring Sjælland, under lederskab af malerikonservator Anne-Marie Christensen, for farvemæssig konservering og restaurering af kirkens altertavle og korbuekrucifiks

15 flyttekasser. Så meget fyldte en af Danmarks mest betydningsfulde vævere og tekstildesignere, Vibeke Klints, arkivmateriale af vævede prøver, da det for små syv år siden blev doneret til Designmuseum Danmark. På Statens Værksteder for Kunst har Gitte-Annette Knudsen, væver og værkstedskonsulent på SVK, taget initiativ til at systematisere, analysere og dokumentere det omfattende materiale.

Samtidskunstkonservator Filiz Kuvvetli har været på Statens Værksteder for Kunst for at undersøge, hvordan man bedst reparerer brud på masonitplader, som især blev anvendt i 50-, 60- og 70’ernes malerier. Hun er, hvis hun selv skal sige det, meget tilfreds med resultatet, og et værk af Poul Gernes er nu så godt som dengang, det blev til i 1973.

I konserveringsværkstedet har konservatorerne Tom Egelund og Dawid Poplawski foretaget en gendublering af et epitafiemaleri fra 1737 over Rothenburg familien. Epitafiet hænger normalt i Sct. Bendts kirke i Ringsted. Kirken døjer med fugtproblemer, og en af grundene til, at maleriet skulle gendubleres, var, at den melklister, man havde benyttet til den tidligere dublering, fungerede som næring for skimmelvækst og derfor var nedbrudt.

I foråret 2017 færdiggjorde chefkonservator Bo Kierkegaard restaureringen af skulpturgruppen Paradisøen i det store telt i Huggegården.

Christian IV bød på lidt af en overraskelse, da Karin Wegener Tams første gang inspicerede hans bagside. For den kniplingklædte konge så tilsyneladende yngre ud end først antaget. Imens var arbejdet med Prof. Wimmer mere ligetil, da han først og fremmest skulle friskes op for fotografen.

På konserveringsværkstedet er Lena Bjerregaard tilbage med samlingen af kinesiske 1800-tals uniformer, og hun har denne gang Mette Jensen med til arbejdet med at restaurere det mørnede stof, så dragterne er klar til udstilling. Med tyl, limfilm og tynde silketråde forstærker og fikserer de to konservatorer dragtenes mange stoflag.

I konserveringsværkstedet har konservatorerne Filiz Kuvvetli og Tina Petersson fra Kunstkonserveringen Afd. Vest arbejdet med restaurering af en række værker fra ARoS' samling, bl.a. skulpturer af Willy Ørskov og Poul Gernes samt oliemalerier fra perioden 1889-1930.
Tina Peterssons speciale er malerier, og særligt de ældre oliemalerier,…