Amitai Romm har i metal og træ arbejdet med en række nye værker til en udstilling i Firenze.
Britt Smelvær har været i Grafikværkstedet, hvor hun har trykt motiver til udstillingen Eg kjem no eigentleg derifrå eg. Omkring båten hans far.
Berit Dröse er med projektet Our Glass interesseret i at undersøge vores fælles forståelse af tid og rum, og hvad tid er for en størrelse. På SVKs lerværksted har hun forsøgt at smelte sand indsamlet fra ørkener og strande i forskellige lande og verdensdele om til glas.
Rødder er den del af vegetationen, der som regel ligger under jorden og derfor er ude af syne. Men når man indimellem får et kig ned i de underjordiske lag, åbenbarer der sig et virkelig fascinerende, smukt og magisk univers.
På Statens Værksteder har billedkunstner Morten K. Jacobsen arbejdet på værker til sin aktuelle soloudstilling Nivå på Møstings Hus på Frederiksberg. En udstilling, der bruger en konkret kontekst æstetisk. Morten K. Jacobsen boede i den nordsjællandske provinsby fra 1984 til 1993 – en tid, hvor alt gik skævt, og som har efterladt ham med et anstrengt forhold til byen. Hans fortælling kan opleves frem til 19. juni.
En række intense politiske hændelser i et fredet fuglereservat i Oregon, USA i 2016 er omdrejningspunktet for Søren Thilo Funders videoinstallation The Watchers of Malheur (Tweet Tweet). I værket undersøger han de komplekse forhold, der udspiller sig i en politisk konfrontation og stiller skarpt på frihedsbegreber som landrettigheder, naturbevarelse og civilret i mødet mellem begivenhed og kvasi-begivenhed. Værket kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning frem til 12. maj.
At arbejde i store formater er ikke nyt for billedkunstner Julie Stavad, men det er det at formgive metal til gengæld. Hun har tidligere skabt værker i stål, men har i den forbindelse fået produceret dem industrielt i tæt samarbejde med en smed. Efter et ophold på Statens Værksteder har hun dog lavet om på det og selv fremstillet værkerne til sin aktuelle udstilling hos Charlotte Fogh Gallery i Aarhus.
På tufteværkstedet har billedkunstner Gitte Svendsen arbejdet med store, tuftede flader ligesom hun har eksperimenteret med at koble tufteteknikken med andre materialer og teknikker. Arbejdet er en del af hendes projekt Like a walk in a painting, for hvilket hendes mål er at skabe et samarbejde med en eller flere kunstnere om en større installation, man som beskuer kan befinde sig i.
Beskriv udgangspunktet, ideen og konteksten for dit projekt
Mit projekt handler om at færdiggøre en række store malerier. Begyndelsen på værkerne er foretaget i min kolonihave i Lynæs. Jeg har malet en række lærreder ensfarvede, fx grønne eller brune. Derefter har jeg placeret en række ting,…
Beskriv udgangspunktet, ideen og konteksten for dit projekt
Mit projekt består af en gruppe skulpturer, som skal indgå i en præsentation på udstillingsstedet Schimmel Projects i Dresden, Tyskland. Én serie skulpturer forestiller modelstørrelsesatellitter, der vil fungere som holdere til røgelsespinde, der ophængt i nylonsnore vil være…