Skip to content Skip to footer

Udsnit af de modeller, Tove Storch har forberedt forud for arbejdet med de høje skulpturer.

Læs mere om Tove Storch her

Af Kirstine Autzen
Marts 2013

Billedkunstner Tove Storch skal på Metalværkstedet producere værker til en soloudstilling på S.M.A.K. i Ghent, Belgien. Værkerne, en række høje skulpturer af jern og silke, skaber hun med udgangspunkt i udstillingsrummets parketgulv:

IMG_3511_edit

Modelfoto, 2013.

”I stedet for at sige at gulvet er en farve, så kan man sige, at det er mange, mange forskellige toner af gul, okker, brun, grønlige og grå. Og alle de her lag ligger uden på hinanden og blander sig sammen. De er alle sammen forskellige.”

Alle disse nuancer folder Tove ud igennem indfarvede baner af organza, en tynd, transparent silke, som hun spænder op i forskellige længder og højder på jernrektangler. Det er ikke første gang, hun arbejder med silke, fordi det på den ene side er et meget stærkt materiale, som kan klare den hårde opspænding, men på den anden side optræder som fine, sarte flader i rummet, der næsten kan virke som om, de er ved at gå i stykker:

”Det ligner ikke rigtig noget. Altså, det ligner ikke silke, det kunne lige så godt være papir. Jeg kan godt lide det gennemsigtige, som samtidig er en grænse. Derudover kan man gøre ting med det, som man ikke kan med kunststof. Det er stærkt og transparent på samme tid. Jeg kan godt lide at lave ting, som er lige ved at gå i stykker, men som samtidig antyder, hvor de er henne i et rum.”

IMG_3518_edit

Model af udstillingsrummet med mock-ups af værker. Billedet er taget i Metalværkstedet på SVK, 2013.

Rummet på S.M.A.K. er smalt og aflangt, og der er meget højt til loftet. Skulpturerne består af rektangulære rustede jernstativer, der er svejset og rustet af et smedefirma efter Toves anvisninger. Hvordan det skal se ud, er hun nået frem til igennem materialeeksperimenter på SVK.

”Jeg har haft jernstykker liggende ude i regnen og inde på værkstedet for at se, om rusten ville påvirke silken, men endnu ved jeg ikke, hvordan det fungerer på længere sigt. Selve rustprocessen er lavet af en smed. Det sker ved, at man sandblæser jernet og overhælder det med en tynd saltsyreopløsning. Derefter vander man det og lader det stå uden for, hvor selve rustprocessen så foregår henover ca. to uger.”

En særlig udfordring ved disse skulpturer er, at Tove Storch for første gang med denne teknik skal afprøve at spænde silken op og tage den af stativet igen, så det kan transporteres til Belgien. Her skal det så igen monteres. Hvordan det præcis skal fungere, skal hun udvikle en model for på SVK.

I opspændingen gøres silken våd og limes på metalskinner med trælim og fæstnes yderligere med speciallavede kobberfittings. Banerne af tekstil spændes på jernstativet med wire, som hæftes to steder i både top og bund. De skal spændes meget stramt op for at opnå den ønskede effekt, hvor de kan opleves som foranderlige farvefelter i rummet.

Til udstillingen laver Tove Storch desuden en unika-bog, hvor alle sider har et serigrafisk trykt farvefelt i de samme farvenuancer som silken. Bogen trykker hun selv på SVK. Hun starter med en grundfarve, som hun finjusterer til en ny nuance for hvert tryk:

”Silkebanerne er som rumliggørelser af siderne i bogen. Som om siderne fra bogen hang i luften i udstillingsrummet.”

IMG_3514_edit

Model af bogen i udstillingsrummet, 2013.

Opspænding i Formeriet
Her er en video med glimt fra opspændingsarbejdet i Formeriet på SVK.

Udstilling
Værkerne vises på S.M.A.K. i Ghent, Belgien fra 30. marts til 2. juni, 2013. Hun har udstillet blandt andet på Overgaden, Den Frie udstillingsbygning og på KBH Kunsthal – alle med værker, som er delvist skabt på SVK.

> S.M.A.K.

Om kunstneren

Tove Storch er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2007.

> Læs mere om projektet