Skip to content Skip to footer
Næste ansøgningsfrist: 3. februar 2025 kl. 24:00

Læs om Anders Ruhwald på SVK her.

Frem til midten af februar kunne man i galleri Drud & Køppes rå, højloftede rum lade sig fange ind af keramikeren Anders Ruhwalds første danske soloudstilling

Januar 2007

Hårdt mod blødt er det indtryk, man mødes af, når man træder ind bag de sort-hvide silkebånd, som afgrænser Ruhwalds aktuelle udstilling fra resten af galleriet. Rundinger og dråber møder den enkle sorte glasur i keramikerens nyeste værker, og man må næsten lade fingrene glide over for at mærke glasurens glatte overflade. Gulvtæppets blødhed smelter sammen med de skulpturelle objekter, og man føler sig inviteret til at indtage rummet.

De organiske objekter, der minder os om dagligdagens møbler, men som alligevel bevæger sig et ekstra skridt ud i en reflekterende tilgang til vores ting, indtager en helt egen rolle inden for de muligheder, som leret giver. Som tilskuer lader man tankerne få frit løb, og øverst oppe i et hjørne mødes øje af et sort kvadrat. ”A marked space (lost)” har Anders Ruhwald kaldt dette indslag, som netop virker en smule forvist fra resten af objekterne. Fortabt og faret vild, men alligevel hævet over resten af udstillingen, giver det et billede af den søgen, som også hele tiden udtrykkes i den formgivning, keramikerens arbejde er.

Ruhwald arbejder i rummet mellem tanken og udtrykket og fanger sin beskuer ind lige netop der – som i de to stolelignende objekter ”Between Thought and Expression”, hvor de forskellige strukturer i overfladen giver mindelser om den mangfoldige tanke kontra det skarpe udtryk. ”Social Piece of Furniture” hedder et andet af værkerne på udstillingen. Som en menneskeskikkelse står det aftegnet mod den hvide baggrund, nonchalant lænende sig op ad væggen, konverserende – eller måske bare observerende. Eller måske er det bare den lille afsats, hvor man sætter to glas vin, mens man fortsætter samtalen. Læg i det, hvad du vil, synes Ruhwald at sige.

Vi kan i princippet bruge hans interiør, som vi vil – med øjet eller kroppen alt efter eget valg. Der er funktionelle objekter i blandt, som dråbehylden eller lyseholderen – og hvis du ville, kunne du også sætte dig på den trebenede stol ved bordet med de 127 ben. Men vi gør det nok ikke. I stedet bliver Ruhwalds interiør til et billede af et kunstnerisk møde mellem funktionalitet, objekt og perfekt, gennemført håndværk.

Og håndværket – det er blevet muliggjort igennem et flere måneder langt ophold på Statens Værksteder. Sidste sommer indtog han lerværkstedet i pakhusets kælder, og siden har han arbejdet intensivt frem mod udstillingen på Drud & Køppe. Så intensivt at opholdet på Gammel Dok har betydet, at endnu flere værker er kommet ud af ovnen, og de er nu klar til andre udstillinger i løbet af 2007.

Selv er Ruhwald netop nu på vej til USA for at undervise i keramik i en længere periode, og forude venter tre soloudstillinger i Stockholm, New York og Chicago foruden gruppeudstillinger i England, Norge og Tyskland.

Anders Ruhwald:”If all man’s products were well designed, harmony and joy would emerge eternally triumphant”. Udstillingen varer frem til d. 17. februar.

Læs mere og se billeder fra udstillingen her.

—-

Om kunstneren:
Anders Ruhwald er født i 1974. Uddannet på Glas- og Keramikskolen på Bornholm, Royal College of Art i London og University Center Rochester, USA. Vandt i 2002 Kunstindustrimuseets biennale og har siden både haft soloudstillinger og deltaget på en række gruppeudstillinger rundt omkring i verden. Læs mere på www.ruhwald.net

Anders Ruhwald om at arbejde på Statens Værksteder:

Kan du føle dig hjemme rent arbejdsmæssigt i Gammel Doks lokaler?
”Det er super fint. Værkstedet er kæmpestort. Det er perfekt for folk, som arbejder to sammen, eller hvis man arbejder med store objekter, som jeg gør lige nu. Og ovnen, den får man ikke andre steder.”.

Kan man sige, at rammerne her påvirker udformningen af dit projekt?
”Det gør de ikke nødvendigvis. Ovnen er sig selv med til at fastsætte en maksimal størrelse. Men det er ikke de fysiske omstændigheder, der påvirker mig. Jeg er vant til at arbejde i mange forskellige værksteder. For nogen er arbejdsprocessen følsom, men det har jeg ikke noget problem med.”

Hvad er for dig det mest værdifulde ved at få et ophold på SVKH?
”Det, at man får en periode, hvor man kan fokusere udelukkende på sit arbejde, og hvor det finansielle er i orden, er vigtigt. Man kommer væk fra den daglige trummerum og har mulighed for at arbejde koncentreret. Alting er af så høj standard her, man kan mærke og se, at folk har kæret for det. Se bare gæstelejlighederne – der bliver passet godt på dem.”

Hvad betyder det for dig, at du her arbejder dør om dør med så mange andre kunstnere og designere?
”Det er interessant. Man får en særlig tilgang til de forskellige generationer og en ny respons på det, man laver. Danmark er meget småt, i hvert fald når det kommer til kunstscenen – men jeg møder mange dedikerede kunstnere her.”