Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Den svenskfødte billedkunstner Andreas Emenius bød i forbindelse med Copenhagen Art Week indenfor i sit atelier, Store Formater, til en samtale om tværdisciplinær kunst og inspiration. I atelieret har han forberedt to udstillinger i henholdsvis Nikolaj Kunsthal og Los Angeles, USA. Desuden er en stor del af tiden på Statens Værksteder gået med forberedelserne af en performance, som løb af stablen på en nedlagt tankstation på Amager. Se et videoklip nederst i artiklen.

15. Sep. 2017
Af Camille Thygesen

Kontrastfyldte møder
Det højloftede lokale er fyldt ud med Andreas’ værker, der spænder fra tegninger og objekter, over maleri og beklædning til kæmpemæssige flamingoskulpturer. På bagvæggen kører en projektion af Andreas’ videoværker, og midt i det hele er en gruppe stole sat frem til de fremmødte. Andreas har i dagens anledning selskab af Aukje Lepoutre Ravn, kunstnerisk leder af Cph Art Week, og sammen skal de dykke ned i Andreas’ kunstneriske virke og hans intense arbejdsproces på Statens Værksteder for Kunst.

Temaet for Cph Art Week 2017 var ”SOUND & VISION” med fokus på krydsfeltet mellem lyd og billede. I den forbindelse var Andreas inviteret til at lave et værk, der kombinerer det billedkunstneriske med det musikalske. Resultatet blev en totalperformance, med kombination af billeder, lyd og bevægelse. En slags kondensering af Andreas’ forskellige medier, sat sammen i et live forløb, som varer ca. en halv time.

Performansens tema er mødet mellem kontraster: Udover de mange genstande, der fylder atelieret ud, mødes ikoner fra den kommercielle og den finkulturelle verden, akkompagneret af live musik og performance foruden en enkelt hvid hest på en nedlagt tankstation på Amager. Det er med andre ord et festfyrværkeri af lyd og billeder, hvor fragmenter serveres uden en entydig historie.

I sådan et møde, mellem kontrasterende objekter, ser Andreas en fragmenteret tilstand, der er stabil og i opløsning på én og samme tid. Det er netop dét møde, ”det intense moment”, som Andreas søger i sin kunst.

Et eksempel på mødet mellem kontraster, der inspirerer Andreas: En neonoplyst tankstation over for det hellige kirkerum.

Intet er overladt til tilfældighederne
Det er karakteristisk for Andreas’ udtryk, at der intet endegyldigt budskab er, men intet er dermed overladt til tilfældighederne. Der ligger en refleksion og en udvælgelsesproces bag alle elementer i Andreas’ kunst. Som eksempelvis lokationen; den nedlagte tankstation.

Andreas har boet på Amager de seneste ti år og beskriver sit forhold til bydelen og til tankstationer, som en forkærlighed for den anonymitet, de begge rummer. Aukje fremhæver stedets betydning i Andreas’ performance. Steder er netop ét af de tre grundelementer, der, sammen med objekter og mennesker i bevægelse, er nærværende i de fleste af Andreas’ værker.

“Det, jeg synes er interessant, er, at Andreas startede med stedet. Han fandt lokationen først og udviklede derefter forestillingen ud fra et bestemt sted” påpeger Aukje.

Det er ikke usædvanligt for Andreas, at idéen opstår uden en bestemt form, og først senere finder den sin endelige destination, som for eksempel performance eller musikvideo.

Fragmenteret virkelighed
Overordnet set arbejder Andreas i tre hovedspor: paintings, performance og film, der alle relaterer sig til hinanden.
Fordi hans praksis er mangfoldig og multimedial, kan det være svært at snakke om en specifik linje i hans udtryk. Der er dog en række tematikker, der optager Andreas. Herunder fremhæver han bevægelse og kropslighed, hierarkier og ritualer, som han bl.a. finder inspiration til i sportens verden samt i kubismens formsprog og i populærkulturen.

Udvalg af kunstværker på Andreas’ atelier, inspireret af kubismens formsprog: En bemalet pokal samt illustration af denne.

Om end Andreas’ udtryk er langt fra kubistisk, har han købt ind på metoden og tankegangen bag kubismen, hvor man ser en genstand fra flere forskellige vinkler på samme tid. I sit atelier viser han for eksempel en skitse, som forestiller en pokal, tegnet meget hurtigt fra forskellige vinkler på forskellige tidspunkter. Han ønsker at komme i kontakt med objektet, ikke at nå den perfekte gengivelse.

”Jeg tror på, at tingen er okay i sig selv. Jeg er ikke ude på at dokumentere sandheden. Tvært imod. Hvis jeg blot ville dokumentere, havde jeg taget fotos. Det er tydeligvis ikke min interesse. Jeg er optaget af den fragmenterede virkelighed.” Fortæller Andreas.

Red Bull og komælk
Andreas søger konstant et udtryk, hvor det rå og det pæne mødes. I sin kunst ønsker han at opløse skellet mellem højkultur og lavkultur i det, han kalder for ”fladt hierarki”. Han gør det blandt andet ved at blande symboler fra forskellige verdener i selvopfundne rituelle tableauer. Referencer fra sportens og kirkens, kunstens og popkulturens ritaler blandes på ny i narrativer med mange elementer. For eksempel lader han i sin performance Red Bull og komælk præsenteres side om side, som to drikkevarer, der associeres med henholdsvis ungdommelig fandenivoldskhed og uskyldig renhed.

Om sin inspiration fra sport og idræt, fremhæver Andreas ligeledes det kontrasterende møde. Her er det præcision og primal urkraft, der sameksisterer og inspirerer. Både i hans tøjkollektioner, performances og videoer fremhæves kroppens mobilitet og æstetik.

Kroppens mobilitet og æstetik er i fokus i flere af Andreas’ videoværker. Her i The Player, som var en installation på Viborg Kunsthal. Derudover har han blandt andet samarbejdet med den danske musiker Trentemøller, til hvem han har skabt flere musikvideoer samt sceneshows.

At sidestille objekter, der kontrasterer, som Red Bull og komælk, er ikke et forsøg på at ophøje deres position i forhold til hinanden, men derimod at tydeliggøre, at hverdagens objekter tilhører bestemte diskurser eller forståelsesrammer, som vi normalt tager for givet og som vi derfor ikke er opmærksomme på. Ved at sidestille dem nedbrydes dét, at visse objekter hører til i visse rum.

Udvælgelsen af objekter og motiver bygger på en selektiv proces, der er baseret på intuition, og som er åben for ændringer, for som Andreas siger:

“Hvis du ikke laver fejl, har du ikke risikeret noget.”

THANKS all of you 200 (!) who came to the performance Saturday. Here are some clips! + Big up for the sounds Henrik Vibskov Hess Is MoreOutfits by Anne Sofie MadsenAnd big thanks to the crew behind it all!Production by Eyk StudioFootage åsa Riton

Publicerat av Andreas Emenius Måndag 4 september 2017

Video fra Andreas’ performance, med den mundrette titel “Coming back to the gas station. Everything melts through us.”

>Andreas’ hjemmeside

> Et udvalg af Andreas’ videoværker

> Samarbejdsprojekt med Henrik Vibskov

Latest News From the Workshops

Deadlines / events / articles

Subscribe to Newsletter