Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Smykker fra Alidra Alic. Til venstre: Ring, Orchid 2008, 925 silver, 70 x 50 mm. Til højre: Ring, Tulip 2008, 925 silver, plastic, 100 x 70mm. Foto: Dorte Krogh.

Læs mere om Alidra Alic på SVK her

Smykkekunstneren Alidra Alics værker er som subtile fragmenter af fantasi og natur. Det er smykker, der skaber en fortælling om skrøbelighed og tilfældighedernes spil – og som vækker vores nysgerrighed omkring det, som ikke har en funktion.

Af Ida Sofie Minke Anderson
Sept. 2009

“Jeg ser historier overalt”, siger Alidra Alic med overbevisning i stemmen, mens hun serverer den stærke mørke kaffe, som rejsende i Balkan-området sikkert vil kunne kende. Halvdelen af sit liv har den nu 30-årige smykkekunstner boet i Danmark, siden hun sammen med sin familie forlod Bosnien Hercegovina i 90’erne, og måske har en omskiftelig tilværelse været medvirkende til skabelsen af det fantastiske, men også sårbare univers, hun frembringer i sit virke inden for samtidssmykkekunsten.

Kaster man et blik rundt i konserveringsværkstedet i Gammel Dok Pakhus kunne man ved første øjekast tro, at en mindre blomsterhandel havde indtaget rummet. Calaer, hyacinter og orkideer pryder med stærke farver og store grønne blade. Men de er ikke blot til pynt. Faktisk indtager de deres helt egen plads i Alidra Alics kunstneriske produktion. Hver enkelt blomst bliver nemlig nøje udvalgt og gennemgår en længere konserveringsproces ud fra en metode, kunstneren selv har udviklet.

Har været draget af processen
De rette faciliteter, som f.eks. kemiskabet på konserveringsværkstedet, er væsentlige for hendes arbejde, idet mange af de stoffer, hun anvender, er giftige, og derfor ikke mulige at arbejde med på hendes daglige værksted. ”Jeg har arbejdet med to teknikker, jeg selv har opfundet, og som jeg har eksperimenteret med de sidste 3 år. Hvordan jeg egentlig er kommet frem til det, det ved jeg ikke. Jeg har vel nok været draget af processen,” fortæller Alidra Alic.

Når blomsterne er blevet konserveret, laver hun afstøbninger af dem, typisk i sølv, men også plasticobjekter indgår i hendes værker. Pt. arbejder hun på en ny kollektion af ringe. Hun har endnu ikke noget antal på, hvor mange det bliver til, fordi det kommer an på tilfældigheder i støbeprocessen. Alidra Alic arbejder dog altid i stor skala mængdemæssigt – mellem 100 og 200 afstøbninger laver hun ofte, som så efterfølgende sorteres ned til 10-15 objekter.

Meget af overskudsmaterialet ryger ikke i skraldespanden, men bliver gemt til senere. Der kan for eksempel være særlige detaljer i en støbning, som er anvendelig i det fortsatte arbejde. ”Hvis smykkerne er på udstilling, er det rart at have noget at se på. Man glemmer lidt de processer, man har været igennem, derfor er det altid rart at have noget visuelt tilbage,” forklarer kunstneren.

Smykker af en anden verden
I sin smykkekunst arbejder Alidra med det bevidste og det ubevidste, men ud fra en intuitiv tilgang. Mange af hendes udstillingsarbejder har ikke en egentlig funktion: nogle er måske for store til at bære, andre er for skrøbelige. I stedet fortæller de en historie, som beskueren selv skal være med til at konstruere, som det f.eks. sker i hendes ’Alice in Wonderland”-installation.

Her udfordrer hun beskueren med et univers, der ikke er, hvad det giver sig ud for. Marshmellows, hvor nogle er af den spiselige af slagsen og nogle af plastic, en ske, der bøjer slapt ned, når man løfter den op fra bordet og likørglas med væske, som alligevel er plast. Og endelig er der ringene:

”Hvis man nu har et alt for lille hul i en ring, så bliver man jo forbavset og nysgerrig – beskueren bliver ligesom Alice, undrende. Der er en eller anden logik, der ikke hænger sammen. Jamen hvis det ikke er en ring, hvad er det så? På den måde arbejder jeg hele tiden med fokus på at give smykker en ny værdi, i dette tilfælde skulpturel værdi,” fortæller Alidra Alic.

Objekterne skal være tiltrækkende i sig selv
Alidra Alic holder ikke af at forcere ting – hverken i kunsten eller tilværelsen. Man må lade tingene være, forklarer hun og siger, at hun bryder sig ikke om påtagede ting. ”Jeg har også altid været mest tiltrukket af ting eller mennesker, som man bare kan være med. Jeg bryder mig ikke om påstande – derfor er det også vigtigt, at beskueren kan mærke, at mine smykker er objekter, der i sin helhed er tiltrækkende,” siger hun.

Lige nu kan hun knapt nå at få sine smykker hjem fra udstillinger, før de skal af sted igen. Men det er i udlandet, det foregår – herunder lande som Holland, Tyskland, Italien og Sverige – for der er det gået rigtig stærkt for smykkekunstneren, der blev færdig fra Institut for Ædelmetal i 2008.

”Danmark kommer nok. Jeg har måske været lidt mere tiltrukket af udlandet, fordi mit fag, samtidssmykkekunsten, er mere etableret der end herhjemme. Derfor har det været nemmere for mig at præsentere mit arbejde. Jeg oplever en anerkendelse af faget i udlandet.”

Kunsthåndværk på vej mod avantgarde og samtidskunst
Alidra betegner dog samtidssmykkekunsten som hurtigtvoksende, og hun kan se, at interessen øges gradvist. Hun fremhæver Louise Mazanti, i dag professor på Konstfack University College of Art, Craft and Design i Stockholm, som en person, der har været med til at øge fokus på det særlige område af kunsthåndværkerfaget, der tenderer grænseområderne til kunst. I 2006 modtog hun en ph.d. grad med sin afhandling ’Superobjekter – en teori for nutidigt, konceptuelt håndværk’

”Louise Mazanti kommer med en meget interessant tese omkring, at billedkunsten bevæger sig ’ned’ mod brugskunst i form af, at installationer og meget samtidskunst nu om dage faktisk indgår i en form for interaktivitet med beskueren / samfundet. Der er et behov for at agere. Kunsthåndværket er til gengæld taget på den modsatte rejse: den flytter sig fra brugskunst mod avantgarden og mod samtidskunst,” forklarer Alidra Alic.

Ind i et dystert univers
Til oktober vender smykkekunstneren tilbage til et arbejdsophold på Statens Værksteder for at færdiggøre de værker, hun gik i gang med hen over sommeren. To udstillinger venter forude, og den nye kollektion skiller sig noget ud fra hendes tidligere arbejde. Hidtil har hun arbejdet meget i sart rosa farver, men nu er hun dykket ned i et mørkere farveunivers, og hun leger med tanken om at lade konserverede insekter indgå i sine smykker, som kan spille op imod blomsterne og den meget rene æstetik.

”Det er drastisk i forhold til det, jeg har arbejdet med indtil videre, men det kommer af behovet for at pointere smykkets værdi og mit koncept tydeligere. Derfor vil jeg arbejde værkerne op i større skala, arbejde mere skulpturelt og bruge insekter – i kombination med ædelsten og metaller Dette er det næste naturlige skridt i min arbejdsproces,” siger Alidra Alic.

—-

Om kunstneren
Alidra Alic André de la Porte er født i 1979 og uddannet fra Institut for Ædelmetal i 2008. I 2008 blev hendes udstilling ‘Alice’s adventures ind Wonderland’ vist på Kunstindustrimuseet . Samme år kunne hendes smykker ses på gallerier og udstillinger i Sverige, Holland og Schweitz. I 2009 har hun udstillet i Pescara, Italien og i München, Tyskland.

Hun har modtaget legater fra Statens Kunstfond, Nationalbankens Jubilæumsfond, Bikubenfonden, Danish Crafts m.fl. i 2009 har hun desuden modtaget juryens særlige pris på ‘Lucca Preziosa YOUNG Contemporary Jewellery – LPYoung 2009’.

Læs mere

Latest News From the Workshops

Deadlines / events / articles

Subscribe to Newsletter