Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner Marianne Vierø arbejder i Grafikværkstedet på en serie litografier i storformat til en soloudstilling på Ellen de Bruijne Projects i Amsterdam.

På udstillingen præsenterer hun litografierne sammen med en replika af den konstruktivistiske kunstner Naum Gabos plastikskulptur ”Construction in Space: Two Cones” fra 1927. Skulpturen er på grund af materialesammensætningen gået i opløsning, og har siden 60’erne været gemt væk i kælderen under Philadelphia Museum of Art.

Ifølge Marianne, antyder værkets forfald, hvordan Gabos skulptur er sluppet fri af sin oprindelige betydning som kunstværk. Ved at lave en nøjagtig replika, er det hendes intention at undersøge skulpturens potentiale som kunstværk i dens nuværende form. I tæt samarbejde med konservatorer genskaber hun skulpturen i plastik på en 3D printer, for at anvende et materiale, der er ligeså nyt og uprøvet, som plastik var på Gabos tid.

Til skulpturen hørte oprindelig en marmorplade, men den blev løsrevet fra skulpturen og fik et selvstændigt liv, blandt andet som skærebræt i Gabos hjem. Marmorpladen er i dag forsvundet, og historien om den varierer fra kilde til kilde.

Med udgangspunkt i malertekniske metoder til at imitere marmor, gengiver Marianne forskellige fortolkninger af marmorpladen i litografi. Hun tegner med tusch og kridt på sandstenen, trykker i flere farver og eksperimenterer med at trykke adskillige lag oven på hinanden samt udnytte stenens forskellige toner. Målet er, at få motivet til at ligne imiteret marmor.

Projektet ligger i forlængelse af Mariannes interesse for temaer som autenticitet og repræsentation samt relationen mellem kunstnerens intention og objektets fysiske manifestation.

Projektet realiseres i tæt dialog med PMA, NYU og Whryta Contemporary Art Conservation.

Se billeder af det færdige værk hér.