Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner, Kasper Akhøj, arbejder på værker til tre soloudstillinger. Han udvælger og sammensætter fotoværker til en udstilling, der tager udgangspunkt i restaureringen af Villa E-1027 i Sydfrankrig, og han eksperimenterer med at sammensætte fundne materialer til en skulptur.

Kasper påbegyndte i 2008 arbejdet med en fotoserie af det modernistiske hus, E-1027, Maison en Bord de Mer, der er designet af den irske arkitekt og møbeldesigner, Eileen Gray. I 1929 publicerede hun fotografier af huset i en specialudgave af tidsskriftet L’Architecture Vivante. Disse billeder danner forlæg for Kaspers værk, der er genfortolkninger af Grays originale fotografier. De seneste år har huset gennemgået en større restaurering, og Kasper er med jævne mellemrum vendt tilbage til Sydfrankrig for at fotografere huset under restaureringsprocessen. Dette har resulteret i 154 sort-hvid fotografier i A4, A3 og A2, og Kasper arbejder på at udvælge og sammenstille fotografierne til en kommende soloudstilling på Nouveau Musee Nationale de Monaco.

Forandring over tid
Kasper har ikke haft adgang til Grays negativer, men han har forsøgt at nærme sig originalerne så meget som muligt. Flere af hendes fotografier er i publiceringen beskåret og opsat, så de lapper ind over hinanden. Derfor vil der uundgåeligt være forskel på originalerne og Kaspers versioner. Restaureringen af huset har desuden betydet, at flere af elementerne i Grays fotografier har været under forandring, og nogle elementer er sågar forsvundet fra huset. Kasper er vendt tilbage til huset ad fire omgange for at fotografere de samme motiver hver gang. Værket bliver derved en dokumentation af genopbygningen af et bestemt billede, restaureringsprojektet og Kaspers kunstneriske proces, der er forløbet over 8 år.

Laser Exposed Printing
Til selve udstillingen vil negativerne blive scannet digitalt i høj opløsning og printet på sort-hvid analogt papir gennem en unik fremkaldelsesproces ved navn Laser Exposed Printing (LE), hvor papiret eksponeres med laserlys og efterfølgende behandles i mørkekammer. Teknikken kombinerer digital billedfremkaldelse med traditionel sølv-gelatine print.

Abstracta
Under en rejse til det tidligere Jugoslavien i 2006 opdagede Kasper, at et særligt modulbaseret udstillingssystem blev benyttet i stort omfang i statsejede butikker, biblioteker, museer og kontorer. Han tror, at det er et eksempel på jugoslavisk socialistisk design, men han finder senere ud af, at designet er kopieret fra kina og blev spredt til hele den kommunistiske verden og importeret til Jugoslavien i 70’erne. Kasper opdager, at et lignende design blev skabt i Danmark i 60’erne af arkitekten Poul Cadovius, men at de jugoslaviske moduler er 1 mm større end de danske. Systemet er vokset en enkelt milimeter på dets rejse fra nord over øst til syd. Kasper har igennem en periode på flere år rejst rundt på Balkanhalvøen for at indsamle gamle elementer til at skabe nye variationer af Abstracta.

Hans forestående værk består af Abstracta-metalrør i forskellige farver, som han sammensætter via forbindelsesled til forskellige konstruktioner. Udstillingssystemet bygger på en space frame-konstruktion, som Kasper varierer i forskellige kombinationer. Han indsætter glas mellem modulerne og eksperimenterer med ufuldendte konstruktioner, hvor de enkelte kvadrater mangler en eller flere sider. Abstracta skal udstilles på Independent Brussels og Contemporary Art Centre i Vilnius.

Arbejdet med fundne objekter
Kasper har desuden indsamlet planker fra et parketgulv, som han påtænker at lime sammen i fer og not-samlinger til forskellige kvadrater. Han eksperimenterer desuden med at restaurere et tidligere boghyldesystem. Det skal omdannes til et fritstående system, hvor aluminiumshylder skrues fast til den ene side af reolen. Kasper udskifter desuden reolens træfødder, så en metalkonstruktion bærer reolen.