Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Vibe Overgaards ophold i Grafisk Værksted har været dedikeret til at eksperimentere med forskellige teknikker og udtryk inden for dybtrykket. Hun begyndte med at producere en række monotopiske tryk med forlæg i de former hun normalt arbejder med som skulpturer. Herefter rykkede hun videre til at arbejde med koldnål på printplader.

Juli 2025

Jeg holdt mig til at arbejde primært i sort/hvid indtil den sidste uge, hvor jeg begyndte at eksperimentere med tryk i farve.

Min kunstneriske praksis handler om økonomi, industri, infrastruktur og maskinelle kredsløb. Jeg er interesseret i den produktions-logik som er kapitalismens forankring, og hvordan den kan oversættes til et visuelt billedsprog. Fra dette udgangspunkt er grafisk tryk interessant, fordi der er tale om en ”planlagt linje” og mulighed for reproduktion. Desuden har grafisk tryk traditioner i modernismens billedsprog, og da mine skulpturelle værker kan ses som en slags melankolske monumenter over arven fra modernismen, er det oplagt for mig at anvende et medium, der i traditioner og æstetik taler til det 20. århundredes avantgarde.

De monoprint, som jeg lavede med koldnål, tog udgangspunkt i en bog om svejsede stålkonstruktioner og skibsbyggeri, som jeg fandt i Helsingør Stadsarkiv. Jeg arbejder med arkivet i forbindelse med et projekt, som jeg er i gang med at lave til Kulturværftet i Helsingør. Når tegningerne isoleres og oversættes til et tryk, som er mere diffust, får instruktionerne et esoterisk islæt: en abstraktion over instruks og kortlægning, som foreslår en rute igennem det skjulte.

Jeg er interesseret i mødet imellem teknologi og mystik og den rolle, som ”det ukendte” spiller i modernitetens kulturindustri og systemkritik. De grafiske tryk, som jeg udviklede under mit ophold på Statens Værksteder for Kunst, lægger op til videre undersøgelse af dette emne.