Skip to content Skip to footer
Brief info

Danmark, 1987

Vibe Overgaard er uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2017. Hun arbejder med skulptur i keramik, træ og metal, og med grafik, video, tekst og performance.

Igennem kunsten forholder Overgaard sig til politiske og teoretiske spørgsmål med en fornemmelse for den kropslighed, materialitet og formgivning, som forankrer kapitalismen i kulturarven og hverdagslivet, men som også kan give adgang til nye tanker om nærhed, socialt ansvar og bæredygtige organiseringsformer.

Det overordnede tema i Overgaard’s praksis er økonomi, og hvordan global-kapitalistiske destruktive forhold normaliseres politisk, kulturelt og socialt i en vestlig kontekst. Hendes værker omhandler arven fra den moderne udvikling, i lyset af hendes egen opvækst, præget af den danske tekstilindustri. Skulpturerne er ofte baseret på barndomsminder om de store industrivæve, der stod på den tæppefabrik, som hendes far og farfar ejede. Med snor og grafiske liner visualiserer hun også globalkapitalistisk infrastruktur.

Hun har tidligere udstillet på Malmö Konsthall, Malmö, ISCP, Matteo Cantarella, København, New York City, Adagio for Things (Overgaden), København, Kunsthal NORD, Aalborg, Floating Projects, Hong Kong, Hotel Maria Kapel, Hoorn, Holland, Odenplan Metro, Stockholm blandt andre.

Projekter af

Vibe Overgaards ophold i Grafisk Værksted har været dedikeret til at eksperimentere med forskellige teknikker og udtryk inden for dybtrykket. Hun begyndte med at producere en række monotopiske tryk med forlæg i de former hun normalt arbejder med som skulpturer. Herefter rykkede hun videre til… Læs mere

Til en stor udstillingsmontre på metrostationen Odenplan i Stockholm, der tidligere husede et museum for offentlig trafik, skaber Vibe Overgaard et værk i træ og ler samt fotodokumentation af en performance, hvor dansere interagerer med et stillads. Hvilke historiske, processuelle og politiske fortællinger og forestillinger… Læs mere