Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Skulpturserien med arbejdstitlen ”Vaser til Daiga og Iveta” er en keramisk lydskulptur bestående af seks pokallignende vaser, som alle er modellerede ornamenter og integrerede ansigter.

Mother of…
Ansigterne er afstøbninger af tre lettiske kvinder, Daiga, Iveta og Milda som er Søster, Mor og Datter. Værket er i virkeligheden en undersøgelse og en hæder til moderskab. Ikke blot i familiens forstand, men også som kulturelt symbol. I midten af Riga står der et frihedsmonument. Hun hedder Milda. Hun bærer et barn og tre stjerner. Hun er stærk, og hun passer på og giver styrke. I mange hovedstæder finder man en Mother of..

Vaserne er rummelighed og skrøbelighed. Kærlighed og empati.

Lydsiden er en inspireret fortolkning af en lettisk folkevise, som omhandler styrken ved fællesskabet og naturens store magt. Hver skulptur har sin egen stemme, og sammen harmonerer de.

Vaserne er bygget op med forskellige teknikker. Pladeteknik og pølseteknik er brugt til at skabe en base, hvorefter ansigtet er lavet i en kvætseform og monteret på vasen sammen med lidt liljer hist og her. Med en pladerulle har Clara benyttet sig af en teknik hun elsker: At lade som om leret er tekstil og derved montere draperinger. Det kræver koncentration og kropslighed. Under tørringen bliver de ellers bløde og skrøbelige former stærke nok til at holde sig selv oppe.

Værkerne skal udstilles i en historisk sal, med søjler og mosaik gulv. Derfor har Clara valgt en sølv-metallisk glasur, fordi den blanke, mørke overflade er pompøs og neutral på samme tid. Det er vigtigt for hende, at værkerne ikke stikker for meget ud farvemæssigt, for hun kan lide, når værkerne ikke viser for tydeligt, at de er skabt i vores tid. Derfor ingen pink glasur, selvom det altid er fristende. Derudover har Clara den holdning, at der er noget spændende og grænseoverskridende ved kunstværker, hvor man kan se sit eget spejlbillede.