Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Græskfødte George Koutsouris har altid haft en passion for at bygge ting og udforske, hvordan principper fra videnskab og matematik finder anvendelse i verden. I SVFKs træ- og metalværksted har han bygget en lydskulptur ved navn String Vortex, som skal indgå i en udstilling med den danske kunstner, Kim R. A. Mejdahl.

Okt. 2020

Før jeg dedikerede mig til kunsten, læste jeg både til mekanisk og akustisk ingeniør. Jeg har altid haft en passion for at bygge ting og udforske, hvordan principper fra videnskab og matematik finder anvendelse i verden.

Min kunstneriske praksis spænder fra selvkørende til interaktive værker, fra det flade til det tredimensionelle og fra det lydløse til lydværker. Jeg har også skabt værker af fuldstændig stilstand, der fungerer som et øjebliksbillede. Så selv i sådanne værker er ‘bevægelse’ underforstået.

Arbejdsproces

Ofte begynder jeg med at studere et fysisk system, der skaber et ensemble af bevægelser, lyde eller forventninger. De uforudsigelige kombinationer af disse elementer udgør kernen i kunstværket. Form og funktion i mine værker er ofte inspireret af tekniske strukturer. Efter ideen om et system er udtænkt, påbegynder jeg en omfattende design- og beregningsproces, så alle elementer spiller sammen i et funktionelt værk. Mine værker skal generelt realiseres i nøje overensstemmelse med det oprindelige design. Hvis et enkelt element ikke fungerer som antaget, falder hele mekanismen fra hinanden. Jeg laver mange dele selv, og andre bestiller jeg. Alle disse tilpasses manuelt og samles i en lang ‘finpudsningsfase’ til et resultat, der først og fremmest skal demonstrere en æstetisk værdi.

Ved hjælp af et enkelt formsprog og bevægelse kan mine værker fungere på flere planer: Overfladisk kan de udspringe af skønhed og abstrakt koreografi gennem deres poetiske bevægelser og lyde. Ved nærmere granskning kan beskueren dog fornemme en angst for alle de ting, der kan komme ud af kontrol.

Tekstuddrag oversat fra engelsk af Kunsten.nu