Molly Haslunds arbejde på Statens Værksteder for Kunst er centreret omkring forberedelsen af en stor soloudstilling til Overgaden. Med både performative, skulpturelle og digitale værker vil hun udfolde og udfordre vores kropslighed og vores måde at være sociale på.
Molly arbejder næsten altid med at bryde normerne. Eksperimenterende, underspillet og humoristisk. Molly Haslund, billed- og performancekunstner uddannet fra Glasgow School of Art og Det Kgl. Kunstakademi i København, er interesseret i at undersøge vores måde at være på, når vi f.eks. er sociale, private og færdes i det offentlige rum.
I arbejdet med udstillingen, som bærer titlen, “Teenagere spiser vaffelis”, har Molly eksperimenteret videre med sine undersøgelser af menneskers skabelse af identitet og sociale hierarkier – kan man ændre på dem ved at påvirke ’koreografien’? Koreografien forstået som de ritualer, det sociale design eller den måde vores fysiske omgivelser er indrettet og iscenesat på.
Mollys arbejde i SVKs træ- og metalværksted har resulteret i en overdimensioneret knagerække. Den skal være så stærk, at der kan hænge en række af børn på den.
Med klovnenæse og vedbend
Værkerne antager mange forskellige former: performative, skulpturelle og digitale i form af foto, video og Virtual Reality.
Fælles for værkerne er, at de alle tager udgangspunkt i genkendelige, og for Molly Haslund, lokale og personlige motiver. En klovnenæse er ikke rød, men udformet i guld, og den kan ikke kun sidde på næsen, men også på fingeren som en ring. Og vedbend, det dér klatrende og krybende stedsegrønne efeu vi kender fra husmurene, er i Mollys univers krøbet indenfor og kravler som hverdagsgenstande på vægge og gulv.
Foto i top: Dorte Krogh