Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maja Qvarnström har arbejdet i metal- og træværkstedet på en videreudvikling af et arbejde, hun lavede for C4 Projects i København 2021.

maj 2024

Under mit ophold på Statens Værksteder har jeg arbejdet med at udvikle nye skulpturelle elementer i træ for at teste nogle ideer til, hvordan dette værk kan omformes og præsenteres på nye måder.

I værket, der arbejder med at sammenføre flere referenser, er gummikyllingen – the Rubber Chicken – protagonisten. En joke-produkt som ved at efterligne en tung død krop åbner for koblinger til morbid humor og karikatur.

Kyllingen fører os ind i et bizart barndomsminde, hvor hovedløse høns løber skrigende hen over græsplænen. Derfra fører det os videre ind i den amerikanske forfatter Shelia Heti’s novelle “My life is a joke”, hvor vi gennem vittigheden “Why did the chicken cross the road?” kommer lystigt til at følge med over på ‘den anden side’, portrætteret som en kvinde, der er vendt tilbage fra de døde, fordi hun har noget at skulle have sagt. Og fordi hun mangler et vidne, hun mangler at blive set.

Ordene, der bliver tilbage efter at hønen er blevet halshugget og krydset vejen, kan måske findes i den svenske digter Sonja Åkessons digt “Neeiij”, en feministisk klassiker, hvor sproget glider langs grænsen mellem smerte og nydelse, og leger med stereotype kvinderoller: Den lidende, den sexede og den, der opfører sig som et barn.

Måden som værket arbejder med disse referencer er at tænke igennem dem og søge at formulere spørgsmål, der har at gøre med både eksistentielle spørgsmål om liv og død, men som også tænker over kvinden som figur, de stereotype roller hun gennemlever og på hvilke måder, sprog og sprogløshed finder vej ind i disse roller.