I Memorabilia of an architect mødes arkitektens snilde, pinjetræets linjer og japansk lak i et samspil mellem afstand og genstand. Arkitekt og møbelsnedker Lasse Folke har skabt en symbolsk beholder for objekter – tiltænkt som et sansebibliotek.
Memorabilia of an architect fortsætter med temaet tid og sansning i forlængelse af to foregående værker – My Precious Herbs – Æsken til duftene (2010) og Wall Light Echo (2016), og udgør derved sidste del af en triologi.
En arkitekts hukommelseskasse
Værket er en beholder for objekter og har størrelsen 1X20X20. Selvom den ved første øjekast ligner en regulær kasse, så skæres den således, at beholderen ”spalter sig selv” – fortæller Lasse. Låget skrider lidt, der er et lille hul på hjørnet og i den ene side ses et hul, hvor man kan ligge en lineal ind, som vil ’svæve’ inde i kassen. Oven på låget vil der være en riflet plade til blyanter. Kassen kan på denne vis sidestilles med genstandene inden i den.
Når man manuelt tegner et objekt sker det i et 1:1 forhold til sammenligning med at anvende et computerprogram, hvor man konstant zoomer ind og ud. Dette greb er indopereret i måden, hvorpå man kan anskue beholderen fra afstand og først her tydeliggøres dens ’knæk’.
Japansk pinjetræ
Til Memorabilia of an architect anvender Lasse japansk pinjetræ. Han anvender ofte særprægene træsorter – eksempelvis serbisk lærketræ og Oregon pinjetræ til de to andre værker i trilogien. Serbisk lærketræ og Oregon pinjetræ har en ret stribet åretegning. Japansk pinjetræ har meget kraftige stammer, da de vokser på bjergskråninger, hvilket skaber en åretegning, der løber mere irregulært- som et vandløb.
”Årelinjerne må gerne trække én imod noget, der ikke kun er den rene flade, men også berører noget følelsesmæssigt.”
Urushi lak
Pinjetræet behandles med Urishi, som er en japansk lak af barksaft og dermed i kontrast til andre lakker, der typisk er kemisk fremstillet. Det er en meget modstandsdygtig lak, som efter tørring bliver en mellemting mellem noget olie- og proteinbaseret. En nærmest hår- lignende tilstand og det lider derfor også skade i sollys. Urushi er meget mørk i sin tone, hvilket Lasse drager yderligere nytte af ved at slibe årene frem og på den måde skabe et hav af bølger på kassens overflade.
Træets taktilitet
Den riflede ’blyant-bakke’ er netop ved at blive fræset på CNC-fræseren og imens ligger låget i pres. Det viser sig, at låget har slået ud, så Lasse vælger at laminere det. Beholderen er skåret ud i de forskellige dele og dernæst bukket, høvlet og limet sammen. I samlingen af kassen har Lasse prioriteret møderne mellem årelinjerne på tværs af de forskellige dele, hvilket forstærker kassens taktile og flydende udtryk.
Skrevet af Fanny Menaka Dons