Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med inspiration fra værket En rytter tager Blålys afsæt i arbejdet med kønsstereotyper.
Ved at sammenligne proportionerne i udvalgte af Danmarks nationalsymboler såsom skulpturer i det offentlige rum, ønsker Kate Skjerning at tydeliggøre nogle af de værdier, der er blevet værdsat i vores samfund gennem tiden.

August 2023

I H.W. Bissens gamle atelier (Frederiksholm Atelier) har Skjerning bearbejdet teolog Hans Tausen af Johannes Bjerg (Ribe Domkirke), Kong Frederik d. 7. af H. W. Bissen (Varde Torv), Den tapre Landsoldat af H. W. Bissen (Fredericia) og Stående nøgen kvinde af Gerhard Henning (Oksbøl).

De høje skulpturer i bastante materialer med store sokler gengiver hun som en todimensionel silhuet i halv størrelse. I halv størrelse måler skulpturerne henholdsvis 2,25 m, 2,33 m, 3,12 m og 1,12 m. Ud over at den eneste kvinde i projektet er placeret på en minimal sokkel, er hun også nøgen og unavngivet.

Skulpturerne udgør stadig en væsentlig del af kunsten i vores offentlige rum, men virker som reminiscenser fra en anden tid og fortæller os til stadighed om et forældet kvindesyn.

Skjerning har fået en smed til at svejse figurernes konturer i jern, hvorpå hun har syet rusten tekstil med kinesertråd. Tekstilet har hun købt i genbrugsbutikker og rustet det ved at lægge det i våd tilstand oven på rustent jern.

I udstillingen skal værkerne hænge ned fra loftet i en tynd tråd, så deres overkant flugter med den højeste figur. Således vil den højeste figur hænge et par millimeter over gulvet. En blå spot vil lyse gennem de semi-transparante værker.

Målet er at få lavet flere tekstil-oversættelser af bl.a. Den Jyske Hingst og Cimbrertyren.