På Statens Værksteder har Maria Meinild produceret “all in all”, som vises på udstillingen Ovartaci & Galskabens kunst på Kunsthal Charlottenborg. Værket består af en video og flere objekter i stentøj, træ og metal.
Maria Meinild er billedkunstner og arbejder med video og med rumlige installationer. I sin praksis kombinerer hun metoder fra film- og teaterverdenen med undersøgelser af livets iscenesættelser, menneskers sociale adfærdsmønstre og vores forestilling om normalitet.
Marias videoværk følger en hovedløs krop, der forsøger at blive hel igennem sproget. Talen og det hovedløse burde her være hinandens absolutte modsætninger, men den logiske forankring af rationaliteten og poesien til selve stemmen bryder sammen i værket:
Det kropslige ideal kan aldrig opnås som andet end en følsom forestilling om at blive hel, eller at blive både til sig selv og den anden. Til et indre og et ydre på samme tid, som når man kan se sin ånde i frostvejr, uddyber Maria.
På tværs af materialerne
Udover videoen, er der i udstillingsrummet objekter af stentøj, træ og metal. Lerobjekterne beskriver Maria som en blanding af en hånd og en skovl, eller noget derimellem. “Hænderne” er monteret på lange skafter af træ og metal og spredt i rummet, i en søgen efter en krop.
På metalværkstedet har Maria produceret to tynde stålstænger, som bliver spændt op fra gulv til loft i udstillingsrummet. På de stænger er der monteret en skærm, hvorpå videoen vises.
Jeg har brugt metalværkstedet og træværkstedet til at afprøve flere materialer til den skulpturelle installation. Jeg har arbejdede med metalstænger, pinde fra naturen og gamle skafter fra river, for at finde ud af, at det i virkeligheden var kombinationen af alle de materialer, jeg var interesseret i.