Blandt godt 350 højt kvalificerede internationale ansøgere har juryen bag artist residency-programmet Malt AIR, som SVFK er en del af, nu fundet de kunstnere, som får tilbudt ophold i Ebeltoft fra september 2020 – juli 2021.
4. maj 2020
Tre måneder med fast base og eget atelier på Maltfabrikken i Ebeltoft. Introduktion til den danske kunstscene, socialt netværk og faglig sparring hos Kunsthal Aarhus, Statens Værksteder for Kunst og tilknyttede mentorer. Det er, hvad seks kunstnere fra seks forskellige lande netop har fået tilsagn om. De vil dermed tilsammen udgøre anden årgang af kunstnere i det eftertragtede artist residency.
De seks udvalgte kunstnere kommer fra næsten alle verdens hjørner: Ludovic Beillard fra Frankrig, Chih-Chung Chang fra Taiwan, Jonna Kina fra Finland, Heo Chan-mi fra Sydkorea, Mahbub Jokhio fra Pakistan og Paola Monzillo fra Uruguay.
”Midt i Corona-stilheden er det befriende at opleve, hvordan kunstverdenen stadig lever og lægger planer for fremtiden. Vi har fået positive tilsagn tilbage fra kunstnerne, og vi har mere end nogensinde brug for den internationale udveksling og det kunstneriske fællesskab, som kunstnerresidensen repræsenterer,” siger Vibeke Wang, projektleder på Maltfabrikken.
Malt AIR, som er støttet af Statens Kunstfond og drives i et partnerskab mellem Maltfabrikken, Kunsthal Aarhus og Statens Værksteder for Kunst, tilbyder tre måneders ophold til to kunstnere ad gangen. Foruden lejligheden til at fordybe sig i Maltfabrikkens værksteder og atelierer er det et væsentligt aspekt i residency-programmet, at kunstnerne får mulighed for at etablere en god forbindelse til det danske billedkunstmiljø.
”Vi gik ind i Malt AIR’s første år med en målsætning om at teste den konstruktion, vi sammen havde udviklet for vores artist residency. Nu er vi blevet det første års erfaringer rigere, så vi er klar til projektets andet år med en god forståelse for, hvad der skal til for at skabe de bedste betingelser for vores kommende residenters ophold og kunstneriske udvikling, mens de er her,” fortæller Jacob Fabricius, direktør for Kunsthal Aarhus.
Kim Haeju, direktør ved Art Sonje Center i Sydkorea var jurymedlem i udvælgelsen af de seks kunstnere. Hun fortæller, at det har været berigende og overvældende at læse de mange kvalificerede ansøgninger igennem. ”Det er en fantastisk mulighed kunstnerne får i Danmark, og omvendt får jeres land nye, internationale strømninger, som uden tvivl vil efterlade aftryk og give udsyn,” (red.), fortæller hun.
Kunstnere vil ikke hjem igen
P.t. står kunstnerboligen i Ebeltoft næsten tom. Kunstnere fra Canada, Sydkorea og Spanien må vente til verdens grænser igen lukker op. Dog har den tyske skulptør Karolin Schwab frivilligt valgt at blive i Danmark. Efter sit ophold i Malt AIR er det svært at vende hjem til Berlin, fortæller hun. Karolin har, som følge af sit ophold, fået en udstillingsaftale med ARKEN Museum for Moderne Kunst. Hun har planer om at flytte hertil og vil realisere en skulptur i vigen ved Ebeltoft.
Den nigerianske kunstner Kelani Abass, som også har været i Malt AIR, var nødsaget til at tage hjem pga. Corona-krisen, men han vender tilbage med sin familie, så snart det er muligt.
”Man kan vist godt allerede konkludere efter vores første år, at Malt AIR er et godt sted at både være, leve og arbejde,” fortæller Frederik Hardvendel, direktør for Statens Værksteder for Kunst (SVFK), ”så vi er spændte på, hvad fremtiden bringer af nye muligheder, netværk og spændende udvekslinger.”
MERE INFO
De kommende residenter er:
Chih-Chung Chang (Taiwan, f. 1986) arbejder med spændingsforholdet mellem menneske, civilisation og natur. Hans udgangspunktet er industrihavne og den maritime kultur, der findes her, og han baserer ofte sine værker på tekst, som tager form i totalinstallationer med video, maleri, historiske dokumenter og fotografi, eller han arbejder med stedspecifikke sociale pop-up-værker og workshops. Chang ønsker at undersøge havnene i Ebeltoft og Aarhus. Dels vil han undersøge, hvordan vi i Danmark forholder os til miljøet og forurening i havnene, dels vil han grave historier frem om, hvordan havet og skibe forbinder mennesker, og genfortolke dem set fra et østasiatisk perspektiv.
Jonna Kina (Finland, f. 1984) kombinerer i sine værker ofte video, billede, lyd og installation. Hun vender op ned på tingene og fordrejer virkeligheden en anelse, så den fremstår absurd og komisk. Hensigten er at aktivere publikums nysgerrighed og forudfattede forestillinger om, hvad man ser på og lytter til. Jonna Kina ser særligt frem til at tage del i det danske kunstmiljø og i nye fællesskaber, da hun finder stor inspiration i udvekslingen, i kritisk konstruktiv dialog og i nye relationer. Desuden baserer hun ofte sine værker på samarbejde med folk fra forskellige erhverv, kulturer og samfund.
Heo Chan-mi (Sydkorea, f. 1991) arbejder med det traditionelle kunstmedie, maleriet, men i stedet for at bruge pensler, maler hun med tæpper – ofte som et led i en performance, hvor hun både svøber sig i tæppet og bruger det som maleredskab. Hendes kunstneriske praksis stiller spørgsmålstegn ved, hvad der egentlig definerer det at male, og de normer, det er forbundet med. Heo Chan-mis ekspressive malerier har landskabet som motiv, og hun skriver sig dermed ind i en tung tradition af landskabsmaleri, som hun samtidig forsøger at frigøre sig fra. Chan-mi ser frem til at udforske landskabet i og omkring Ebeltoft og opdage, hvordan den fremmede og ukendte natur vil påvirke hendes måde at gengive det på.
Ludovic Beillard (Frankrig, f. 1982) arbejder i et bredt felt med skulpturer, malerier og installationer. Med inspiration fra religiøse skulpturer, commedia dell’arte og det groteskes æstetik inkorporerer han referencer og anekdoter relateret til middelalderen og gotikken i sine værker. Med vinduet som et ofte anvendt motiv får man i Beillards værker fornemmelsen af at kigge ind i et andet univers, omgærdet af mystik og alkymi.
Mahbub Jokhio (Pakistan, f. 1992) spænder bredt med sine værker, såvel indholdsmæssigt som stilistisk. Han arbejder med temaer som historie og religion, kærlighed, død og natur, i medier, der strækker sig fra collager og maleri til video og performance. Jokiho fremhæver klimaforandringernes effekt på havene – fra livet i havet til havstandenes stigning – som et tema, der har hans særlige interesse. Med arbejdstitlen ”Noah’s Dream” vil han undersøge, hvordan vi i Danmark generelt, og Ebeltoft i særdeleshed, forholder os til havet og klimaet, med henblik på at finde nye strategier for, hvordan vi håndterer de naturmæssige forandringer.
Paola Monzillo (Uruguay, f. 1986) arbejder i collage, tegninger og installationer. Hun er særligt optaget af at forstyrre og udfordre den neutralitet, som vi oftest ubevidst tillægger geografiske kort og historiske data. Hun stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor disse repræsentationssystemer ser ud, som de gør, og påpeger, hvordan deres udformning er forbundet med politisk magtudøvelse. Fx har hun studeret kontrasterne mellem kartografier af indfødte amerikanere og spanske kolonisatorer – undersøgelser, som tager form af collager, tegninger og installationer. Senest har hun undersøgt myterne om vikingerne, hvilket også vil være genstand for hendes arbejde i Danmark.
Øverste billede: Chin-Chung Chang, work in progress
MALT AIR’S JURYJacob Fabricius, direktør, Kunsthal AarhusTanja Nellemann Kruse, udvalget for billedkunsterisk virksomhed, Statens Værksteder for KunstVibeke Wang, Projektleder, MaltfabrikkenKim Haeju, Depute Director, Art Sonje Center, Seoul, South Korea
MALT AIR’S KUNSTFAGLIGE MENTORER
Toke Lykkeberg (kurator ved Tranen), Birgitte Kirkhoff Eriksen (Direktør på Museet for Samtidskunst), Charlotte Sprogøe (kurator), Anna Krogh (kurator ved Brandts), David Hilmer (kunstner og researcher), Christian Andersen (galleriejer), Bianca D’Alessandro (galleriejer og kurator), Søren Taaning (kunstner), Stine Hebert (dekan på Kunsthøgskolen i Oslo), Kasper Bonnén (kunstner) og Julia Rodrigues (kurator).
OM MALTFABRIKKEN
- Maltfabrikken blev opført i 1861 og lukkede sin produktion i 1998.
- Maltfabrikken er fra 2018 til 2020 totalrenoveret og ombygget for 167 mio. kr.
- Fra sommeren 2020 er Maltfabrikken i fuld drift som center for kultur og kreative erhverv og rummer blandt andet bibliotek, museum, mikrobryggeri, spisehus, koncertsted, erhvervslokaler, arbejdsfællesskab, værksteder og kunstnerresidens.