Skip to content Skip to footer

‘Erindringsrum’, 2008, skulptur udført af Lene Desmentik i bemalet stål, marmor og blå rønne granit. Opsat i Eventyrhaven, Odense i forbindelse med udstillingen ‘Skulptur i Eventyrhaven 2008’.

I Eventyrhaven i Odense er Lene Desmentiks skulptur ’Erindringsrum’ blevet sat op i det bakkede landskab – i selskab med værker udført af kunstnere som Eva Steen Christensen, Kasper Bonnén, Esben Klemann og Anders Bonnesen. Tilsammen danner de udstillingen ’Skulptur i Eventyrhaven 2008’.

Da Lene Desmentik i det tidlige forår arbejdede på sin skulptur i metalværkstedet på Gammel Dok, havde værket endnu ikke en titel. I tiden derefter er valget faldet på ’Erindringsrum’, og da hun bliver spurgt om baggrunden for dette, tøver hun kun et ganske kort øjeblik, før svaret falder. ”Skulpturen er sat sammen af mange dele, som man både mentalt og fysisk kan bevæge sig igennem. Den er som billeder fra en erindring i den forstand, at den består af sammensatte elementer, som også erindringen gør det,” forklarer kunstneren.

Før hun påbegyndte arbejdet med ’Erindringsrum’ besøgte hun Eventyrhaven for at lade sig inspirere til skulpturens sammensætning og udtryk. Ved besøget var det primært åen, som gennemskærer haven, der efterlod sig et blivende billede i erindringen. Et billede der siden er blevet ført videre i skulpturen. Vandet fra åen gengives i den lille sø, kunstneren har skabt i blå Rønne granit. Resultatet er et drømmende udtryk, der tillader blikket at fæstne sig ved både den vandige overflade i granitsøen og det luftige indtryk, som ’huset’ udført i markant rød metal giver.

Mentalt himmelstræbende

Som indgang til de to andre elementer har Lene Desmentik udført en del af skulpturen i hvidt marmor. Et – som hun selv betegner det – meget traditionelt, men også ophøjet, materiale, som hun altid bruger i kontrast til et grovere materiale.  Denne del af skulpturen er et billede på den fritstående dør, der bruges som indgang til erindringen.

”Jeg ser det samlet set som et værk, der fungerer som en blanding af hus og landskab. Døren, der ligesom flagrer, gør det meget luftigt. For mig er marmor mentalt himmelstræbende i sit udtryk, derfor skulle døren udføres i det. Søen flyder ud af huset på vej ud mod åen, og den har i høj grad bestemt de andre dele. Den løber på en slags bue ud fra et træ længere oppe i landskabet. Den røde metaldel laver skygger på græsset, og den genspejles også i søen. Det harmonerer sammen, og det giver et fint spil elementerne imellem,” forklarer Lene Desmentik.

Den adskillende bevægelse

Inspirationen til døren i marmor har kunstneren fundet i den koreanske film “Forår, sommer, efterår, vinter… og forår”. For hende udgør den et symbol på den bevægelse igennem noget, der tydeligt adskiller forskellige elementer fra hinanden. ”I filmen har de den her dør, som skiller deres soveafdeling fra resten af rummet – selv om der ikke er nogen væg. De bruger døren og går aldrig uden om. Det samme med porten ved søbredden, som de lægger skibet til ved. Selv om de kan gå i land alle mulige andre steder, så bruger de altid porten. Og den står åben, lige indtil de kommer tilbage og tager af sted igen,” fortæller hun.

Generelt finder Lene Desmentik meget af sin inspiration i film såvel som rejser. Og hun opbruger sjældent sine kilder – i hvert oplever hun ofte, at elementer, hun har anvendt tidligere, vender tilbage og trænger sig på:
”Jeg lukker ikke mine inspirationskilder af, noget kommer helt klart videre. Jeg har for eksempel tænkt over, hvor inspirationen til søen i dette her værk er kommet fra. – men det er nok vokset ud af mødet med åen i Eventyrhaven. Måske kommer søen af, at jeg engang har boet på et hotel for enden af en sø – måske er det sådan en helt ubevidst tanke. Jeg tror, at inspirationen kommer ligesom i cirkler, og jeg har helt klart nogle elementer, som dukker op fra tid til anden,” funderer kunstneren.

Udsat for hærværk

Lene Desmentik er begejstret over Eventyrhaven og de muligheder, landskabet i den giver. ”Det er en fantastisk have med mange forskellige niveauer, og den har en spændende form i forhold til udstillingen,” fortæller hun. Tiden op til udstillingsåbning har dog desværre været præget af de problemer, der kan opstå, når en udstilling finder sted i det offentlige rum. Inden for kort tid efter opsætningen blev ’Erindringsrum’ udsat for hærværk, så skulpturen måtte genopsættes med brug af ny beton og påsatte vinkler på den del, som er udført i marmor. Det gør selvfølgelig kunstneren ærgerlig og hun kan undres over respektløsheden, men hun er også fuldt ud bevidst om, hvorledes vilkårene er for netop kunst i det fri.

Bevidstheden om dette gav også mange overvejelser i forhold til valg af materialer til skulpturen. Kunstneren har samtidig et værk med på udstillingen ‘Den nye almindelighed’ i De Gamles by på Nørrebro i København, og det har hun udført i træ. ”Der er stor forskel på de forskellige områder. Værkerne i Eventyrhaven er mere blivende på en eller anden måde, hvor værkerne i De gamles by har et mere midlertidigt udtryk. Måske er de også mere blivende i Eventyrhaven, fordi skulpturudstillingen er en tilbagevendende tradition,” forklarer hun.

—-

Fakta

‘Skulptur i Eventyrhaven 2008’ åbner d. 19. juni og løber frem til d. 19. oktober 2008. De øvrige udstillende kunstnere er Anders Bonnesen, Espen Brandt-Møller, Troels Sandegård, Ellen Hyllemose, Eva Steen Christensen, Tina Maria Nielsen, Karin Lorentzen, Esben Klemann, Henrik Menné, Rikke Ravn Sørensen, René Schmidt og Kaspar Bonnén.

Udstillingen er arrangeret i samarbejde mellem Odense Bys Kunstfond og Kunsthallen Brandts. Udstillingen er kurateret af billedhugger Bjørn Poulsen.

Læs mere om udstillingen på www.brandts.dk

Lene Desmentik er født i 1967 og uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002. i 2000 studerede hun under et Nordplus-stipendiat på Kunstakademiet i Trondheim, Norge.¨

Kunstneren har deltaget med værker på en lang række udstillinger, bl.a. med Kammeraterne i Den Frie Udstillingsbygning, udstillingen ‘Rundt på gulvet’ i Kunsthallen Brandts – begge i 2007 -, ‘Ny duel’ i Århus Kunstbygning, 2006 og ‘Labyrinter – Kunstens Rum’ på Charlottenborg, 2005.

Foruden sammenslutningen Kammeraterne er hun medlem af billedhuggernetværket Kubik