Udstilling Foyer: Lise Seier Petersen
september 20 15:00 - oktober 16 17:00
Smeltestykker
20. september – 16. oktober 2024
Lise Seier Petersen er fascineret af lerets egen proces og det rå lers visuelle potentiale. I de senere år har hun undersøgt netop dét i Smeltestykker – et projekt, der tematiserer og udforsker smeltende ler.
Ved hjælp af traditionel, håndværksbaseret drejeteknik fremstiller Lise Seier Petersen arketypiske keramiske former i dansk rød- og blåler. Efter tørring brændes objekterne ved så høj temperatur, at leret deformerer og smelter. Det anvendte ler har et lille sintringsinterval [1], så ønsket om at visualisere lerets proces med fysikkens love er en materialebaseret dialog på marginaler at mediere.
“At åbne en ovn med smeltestykker, hvor det flydende ler er standset midt i sin bevægelse, bringer associationer om den vilde og voldsomme proces, der afspejles i vulkaners størknede lava. Det er som et møde med fastfrosset tid – som visualisering af altings flygtighed, fastholdt i taktile og æstetiske kvaliteter” forklarer Lise Seier Petersen.
Intentionen er at udforske lerets muligheder og samtidig at udfordre forståelsen af, hvad keramik er og kan. Lerets egne fysiske processer er omdrejningspunktet for oplevelsen af værkets, materialets og forandringens iboende kvaliteter.
I lerværkstedet på Statens Værksteder for Kunst har Lise Seier Petersen haft mulighed for at fordybe sig i metode og proces. Hun har eksperimenteret og udviklet sine smeltestykker, og under det seneste ophold var særligt skala i fokus, fordi større formater tillader et udvidet kropsligt møde med objektet.
På udstillingen vises værkeksempler fra det seneste ophold sammen med et par håndfulde af de utallige undersøgelser, projektet er bygget på.
[1] Sintringsintervallet er temperaturspændet fra leret begynder at blive blødt til det flydende punkt.
Fernisering: 20. september 2024 kl. 15.00 – 17.00 i Foyer, Strandgade 27B, 1401 København K.
–
Om Lise Seier Petersen
Det fine gamle håndværk, der er knyttet til leret, lærte Lise Seier Petersen i halvfjerdserne hos pottemager, Knud Jensen, i Sorring og på Aarhus Kunstakademi.
Flere årtier senere blev hun cand. mag, i Kunsthistorie fra Københavns Universitet. Den uddannelsescocktail har ført til, at hun i dag hovedsageligt arbejder materialebaseret og procesorienteret i krydsfeltet mellem billedkunst, kunsthåndværk og kunstteori.
Udover egen praksis har hun de senere år arbejdet med kuratering og igangsat og deltaget i kollektive og kunstnerstyrede projekter.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond
Foto: Kirstine Autzen