Udstilling Foyer: Charlotte Hjorth-Rohde
november 28 15:00 - december 27 17:00

A Movement of Silence
- november – 27. december 2025
Charlotte Hjorth-Rohde har været i Japan ad to omgange for at følge en gruppe kvindelige bueskytter. Første gang gav de hende tilladelse til at fotografere dem, men da hun kom anden gang, fortrød de. Hun var hensat til at sidde i en lille træboks i timevis og iagttage deres koreografi.
Hjorth-Rohde mødte op mange gange, men resultatet var det samme:
ned i boksen, ingen billeder.
Hun begyndte i stedet at skildre lyde, bevægelser og de hemmelige skikkelser.
”Det underlige var,
at verden uden for var forandret,
da jeg trådte ud bagefter.
En filosofisk oplevelse vil jeg kalde det”.
Under den kunstneriske bearbejdning af de billeder, hun havde taget under første besøg hos bueskytterne, tog projektet en drejning. Da gik det op for hende, at det handlede om noget mere end at ramme en skive med en pil.
Arbejdet med billederne
De første billeder blev kopieret på repropapir af ældre dato. Den sarte lavendelblå tone derfra passede fint til stilheden under skytternes koreografi, men der var for få ark i pakken.
Hjorth-Rohde prøvede udtrykket i cyanotypi – en gammel fotografisk teknik, der producerer blå billeder ved brug af sollys til at belyse et kemisk præpareret papir.
Forskellige toner fremkom ved at teste indfarvninger med kaffe og saft af skaller fra valnød.
For at kunne styre processen bedre skiftede hun teknik til fotogravuren, som hun har arbejdet med i mere end tyve år. Et motiv UV-belyses over på en aluminiumsplade, beklædt med en lysfølsom polymerhinde. Pladen fremkaldes i vand. Efter tørring indfarves og trykkes pladen, så den efterlader et relief i papiret.
Den skarpe afgrænsning blev en hindring. I stedet malede hun motiverne frem i lag af farvetoner.
En litografisk metode blev også afprøvet. Hun blandede flydende emulsion; Z-SbQ, der erstatter det mere giftige dichromat, med gummiarabicum og polyvinylalkohol. Derefter tilsatte hun pigmenter, som gør emulsionen både lysfølsom, ugiftig og brugbar til at arbejde i lag.
Nu lykkedes det at få teknikken under kontrol.
For Hjorth-Rohde handler det om at forholde sig til afslutningen af billedkanten i forhold til motivet,
karakteren af strøgene og opaciteten i farvelagene.
Fernisering i Foyer, 28. november 2025 kl. 15.00 – 17.00 i Strandgade 27B, 1401 København K.
Om kunstneren
Fotograf og grafiker Charlotte Hjorth-Rohde debuterede i 2003 på Kunstnernes Sommerudstilling og modtog her også KS-prisen for sit arbejde med fotogravuren. Hjorth-Rohde er medlem af Atelier Bo Halbirk, Paris, Danske Grafikere og BKF.
Hun udstiller fortrinsvis i Frankrig og Italien. I Japan har hun lært den traditionelle trykkunst Collotype – forløberen for litografi, hvor grafik og fotografi trykkes via glasplader på papir – selv det tyndeste washi.