- Denne begivenhed er allerede afholdt.
Exhibition Foyer: Anne Brandhøj & Signe Fensholt
maj 24 15:00 - juni 24 17:00
Rooting for Everyone
24 May – 23 June 2024
Brandhøj and Fensholt’s joint works combine porcelain and wood in sculptures, inspired by ordinary objects such as table legs, balusters, dishes and stands. They have simplified the forms for plinths, which are the architectural elements that support the entire structure, for example in buildings, or which are used to support sculptures.
Through these plinth compositions, they draw attention to the UN’s global goal no. 5, which is about care work as the foundation for all other activity. This goal focuses on gender equality as essential for a sustainable world.
“We want to recognize and value care work, traditionally seen as women’s work, and consider it a resource that requires recognition and appreciation”
The project explores the unique properties and powers of wood and ceramic materials. Brandhøj and Fensholt have concentrated on letting the materials unfold their potential by experimenting with shapes, compositions and material dynamics. The process consists of three steps: experiments with form, compositions and material dynamics; selection and composition of elements for sculptures; and finally the creation of design hybrids – side tables that are both sculptural and functional.
This entire creative process has taken place several times at the Danish Art Workshops, and now we can see the result of the experiments and the broad spectrum and smooth transitions between art, handicraft and design manifested in the exhibition Rooting for Everyone.
Opening, 24 May 2024 at 3pm-5pm in Strandgade 27B in Christianshavn.
–
Danish
Rooting for Everyone
24. maj – 23. juni 2024
Brandhøj og Fensholts fælles værker kombinerer porcelæn og træ i skulpturer, inspireret af almindelige genstande som bordben, balustre, fade og opsatser. De har forenklet formerne til sokler, som er de arkitektoniske elementer, der bærer hele strukturen eksempelvis i bygningsværker, eller som bruges til at understøtte skulpturer.
Gennem disse sokkelkompositioner retter de opmærksomheden mod FN’s verdensmål nr. 5, der handler om omsorgsarbejde som fundamentet for al anden aktivitet. Dette mål fokuserer på ligestilling mellem kønnene som afgørende for en bæredygtig verden.
“Vi ønsker at anerkende og værdsætte omsorgsarbejde, traditionelt set som kvinders arbejde, og betragter det som en ressource, der kræver anerkendelse og værdsættelse.”
Projektet udforsker træ og keramiske materialers unikke egenskaber og kræfter. Brandhøj og Fensholt har koncentreret sig om at lade materialerne udfolde deres potentiale ved at eksperimentere med former, sammensætninger og materialedynamik. Processen består af tre trin: eksperimenter med form, kompositioner og materialedynamik; udvælgelse og sammensætning af elementer til skulpturer; og sidst skabelsen af designhybrider – sideborde, der er både skulpturelle og funktionelle.
Hele denne kreative proces har fundet sted ad flere omgange på Statens Værksteder, og nu kan vi se resultatet af eksperimenterne og det brede spektrum og glidende overgange imellem kunst, kunsthåndværk og design manifesteret i udstillingen Rooting for Everyone.
Fernisering: 24. maj 2024 kl. 15.00-17.00 i Strandgade 27B på Christianshavn.
–
Om udstillerne
Anne Brandhøj tog afgang fra Det Kongelige Akademi i 2017 og har siden primært skabt objekter og skulpturer i træ. Hendes værker bevæger sig i spændingsfeltet mellem funktionelt møbeldesign og abstrakt formgivning. Ud fra begrebet æstetisk bæredygtighed designer hun objekter, som i kvalitet og funktionalitet appellerer til længerevarende relationer. Formmæssigt balancerer objekterne mellem det skrøbelige og det robuste, og Anne søger at hylde de uligevægtige proportioner. Træ patineres, ældes, nedbrydes og forskønnes over tid – det fremhæver hun i sin praksis.Annebrandhoej.dk
Signe Fensholt tog afgang med en kandidat i Keramisk Design fra Kunstakademiets Designskole 2018. Hendes fokus ligger på arbejdet med glasuren som en formbar masse og på mødet mellem intenderet design og selvgroet form. Udover sin keramiske uddannelse har Signe Fensholt en baggrund som etnolog og retoriker. Hun blev udvalgt til Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2019 og har siden haft flere soloudstillinger og deltaget i en række gruppeudstillinger i ind- og udland. Signefensholt.com