Møbeldesigner, Rasmus Bækkel Fex, har i dette projekt ladet sig inspirere af modeverdenens Haute Couture, hvor den faglige viden bearbejdes med en kunstnerisk dimension, der stiller flere spørgsmål, end den giver svar. På træværkstedet og i et tilstødende atelier har han arbejdet med udstillingen Chair, unriddle me.
En Ny Værdighed er Anker Baks første soloudstilling og åbningen til en række designfortællinger under titlen ‘Stories in Wood’. Det er fortællinger, der sætter fokus på møbeldesign som et funktionelt og æstetisk mulighedsrum, hvor designeren kan fortælle nødvendige og fremsynede historier.
Stine Bidstrups ophold på Statens Værksteder har været brugt til produktion af en nyudviklet, hængende glas- og lysinstallation, som skal videre til New York gennem et samarbejde med FUMI Gallery i London.
”Then Nothing Else” er et samarbejdsprojekt mellem keramiker Signe Fensholt og møbeldesigner Anne Brandhøj.
Textile Sculptures er et udviklingsprojekt, hvor Jens Ole Árnason bygger videre på sine erfaringer med at skabe voluminøs og skulpturel beklædning. I arbejdet med at skabe tekstile skulpturer skal han ikke, på samme måde som i arbejdet med beklædning, forholde sig til kroppen.
Hvordan lyder fem kilo kobber på en krop? Eller hundredevis af spisepinde der slår sammen i bevægelse? Petriskåle fyldt med perler på en snurrende kjole?
Beklædningsdesigner, Agnes Saaby's ønske har været at udforske, hvordan man kan skabe beklædning med ukonventionelle materialer, der i samspil med kroppen og bevægelse kan skabe lyd.
På Statens Værksteder har keramiker Helle Bovbjerg arbejdet med farver og flader og afprøvet sine idéer i store formater: 1×1 m. og 165×90 cm.
Anne Nowak har arbejdet i tekstiltrykværkstedet på en installation til Roskilde festivalens 50 års jubilæum. Installationen ophænges i en jernring med en diameter på ca. 4 meter, og herfra hænges stofbanerne med længder på 5-6 meter.
Emil Jespersen har opholdt sig en måned på træværkstedet for at udvikle idéer til elementbyggerier i træ.
Ahm & Lund har arbejdet i træværkstedet på en serie knock-down snedkermøbler i høj kvalitet. De har eksperimenteret med nye materialer fra træindustrien – bl.a. ålegræs, hairlock og hampefibre som polstring.
Projektets mål har været at skabe rumlige, visuelle dramaturgiske forløb og synliggøre scenekunstens rumlige dimension. Vi brugte opholdet i Frederiksholms Atelier til at styrkes vores praksis ved at angribe og udfordre eksisterende metoder og formater, som anvendes i scenekunstnerisk proces.