Udsnit af Pernille Snedker Hansens “Marbelous Wood”, som hun viser på Mindcraft 2013 i Milano.
Læs mere om:
Designerne Rasmus Bækkel Fex og Pernille Snedker Hansen er med, når Danish Crafts igen i år præsenterer nyt dansk design til designmessen Il Salone 2013 i Milano. Begge har de arbejdet på SVK i tiden op til messen. Læs her om arbejdet med projekterne.
Af Kirstine Autzen & Rebekka Lewin
April 2013
Rasmus Bækkel Fex – ”Relatives”
”Jeg har arbejdet med den tanke, at kunst og design er tæt forbundne – som slægtninge. Jeg har skabt et værk, som skal vise dette slægtskab. Det er blevet til en bænk og en skulptur; de har de samme dele, men forskellige funktioner,” fortæller Rasmus om sit projekt. ”Titlen ”Relatives” henviser til den måde, man er knyttet sammen med sin familie på. De nøgne stole er ingenting uden spændebåndene, som binder dem sammen.”
“Relatives”, Rasmus Bækkel Fex.
”Stolene er lavet af egetræ, som har fået en voksbehandling, mens spændebåndene er i polyester – fra Ikea. Jeg har valgt spændebåndene, fordi det er et billigt materiale, som kan genbruges. Samtidigt kan man selv flette sit sæde. Fletstole har det med at give sig, og de skal strammes op med årene. Med spændebånd er det super let at stramme den op, det er bare at spænde dem en tak strammere. Det er ikke kun en konceptuel beslutning: det er faktisk funktionelt.”
“Relatives”, Rasmus Bækkel Fex.
“Relatives”, Rasmus Bækkel Fex.
”Jeg har valgt to materialer, som til sammen har stærke kontraster – polyester og egetræ. Egetræet leder tankerne hen mod den gode danske møbeltradition og det gode håndværk, mens spændebåndene er et mere industrielt materiale. De enkelte stole som Relatives er bygget op af er i slægt med de gamle shakerstole, som også Børge Mogensens folkestol er inspireret af. Jeg har valgt shakerstolen, fordi den er et gammelt folkemøbel og er et rigtigt bondemøbel. Selve stolebænken er det modsatte: et borgerskabs møbel. Her sad herreskabet med de store kjoler og parykker – og ikke den simple bonde.”
Fra arbejdet i Træværkstedet på SVK, 2013.
”Jeg har altid været meget inspireret af Gerrit Rietveld, og hans måde at lave møbler på. De er på én og samme gang funktionelle og skulpturelle; det er objekter, der ligger i grænselandet mellem kunst og design. En anden inspirationskilde er Marcel Duchamp. Jeg har til dette værk været inspireret af hans ready made-skulpturer, som handler meget om den kontekst, objekter sættes i. Et design- eller brugsobjekt som en pissekumme kan ændres til et stykke kunst ved af fjerne dets funktion, signere det og udstille det på en piedestal.”
Modeller til “Relatives”.
Pernille Snedker Hansen – ”Marbelous Wood – Refraction”
””Marbelous Wood – Refraction” er en del af en større serie, som hedder ”Marbelous Wood”. Den består af gulvplanker dekoreret med et marmoreret mønster, som man kender fra gamle bogomslag. Jeg har videreudviklet disse gamle teknikker; marmorering og suminagashi, og brugt dem til at vitalisere simpelt fyrretræ til en næsten psykedelisk oplevelse.”
“Marbelous Wood – Refraction”, Pernille Snedker Hansen, 2013.
”Gulvet er den største træflade i skandinaviske hjem. Det er en interessant flade at bearbejde som et funktionelt objekt og en flade, som er åben for kunstneriske greb som farver, mønstre, optisk virkning og komposition. Jeg bruger fladen til at skabe en ny optisk oplevelse i rummet, som visuelt forandrer sig fra vinkler og afstande, når fødder bevæger sig henover gulvfladen.”
Hver enkelt stykke træ er behandlet individuelt. Fra arbejdet på SVK, 2013.
”Jeg bruger marmoreringsteknikken på lyse træsorter, såsom fyr, birk og ask. Materialevalget er inspireret af det, der hedder bakkemarmorering, men i tilgangen og filosofien er jeg mere inspireret af suminagashi-teknikken fra Japan.”
Fra arbejdet på SVK, 2013.
”I ”Refraction” er jeg inspireret af den måde, lyset brydes i et prisme og den graduering af farver, der opstår. Mønstrene er på én gang organiske og grafiske, og oplevelsen af dem forandrer sig, når man bevæger sig hen over gulvet. I starten af mit ophold på SVK arbejdede jeg med at ”Refraction” udføre projektet i fyrretræ. Jeg var faktisk ved at færdiggøre værket, men i slutningen af perioden lykkedes det endelig af få leveret det askeparketgulv, som jeg havde ventet på. Så projektet tog en drejning der, og jeg måtte nytænkte farver, mønstre og formen på værket, for asketræet tager anderledes imod farver, og proportionerne på brædderne var anderledes”.
Mindcraft Milan 13
Både ”Relatives” og ”Marbelous Wood – Refraction” kan opleves på Mindcraft 2013, som finder sted i Ventura Lambrate fra 9.-14. april 2013. I år er udstillingen kurateret af Thomas Sigsgaard og Kasper Salto.
Om designerne:
Rasmus Bækkel Fex
Rasmus Bækkel Fex er født i 1981 og uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) 2012. Rasmus arbejder med konceptuelt møbeldesign som ligger i grænselandet mellem kunst og design.
Pernille Snedker Hansen
Pernille Snedker Hansen er født I 1978 og uddannet fra Central Saint Martins College of Art and Design, London i 2007 og Kolding School of Design, Textile Design i 2004. Hun har blandt andet udstillet på Biennalen for kunst og kunsthåndværk CC15 i 2011 og vil være en del af CC16 også.