5000 skolebørn kan se frem til at cykle til skole på en bambuscykel i en nær fremtid. Værktøjet til at producere cyklen er til dels skabt på SVK. Foto: Jesper Rautell Balle.
Læs mere om Flavio Deslantes på SVK her
De fleste kender teorien om sommerfuglen, som basker med vingerne i Brasilien og starter en orkan i en helt anden verdensdel. I en moderne fortolkning bor sommerfuglen i Danmark og er en industriel designer, som ikke basker med vingerne, men designer cykler af bambus. Flavios tålmodige arbejde med bambuskonstruktionen er nu på vej til at skabe et dansk-brasiliansk designgennembrud.
Juni 2012
Af Kirstine Autzen
Foto: Flavio Deslandes.
For 17 år siden, i 1995, lavede Flavio Deslandes sin første bambuscykel, mens han gik på universitetet i Brasilien. Han havde studeret bambussens egenskaber og var begejstret. Bambus er en græssort og ikke en træsort, og den gror uden gødningstilførsel – og det var nogle af de egenskaber, som satte Flavio på sporet af brugen af det i bæredygtigt industrielt design. Siden halvfemserne har Flavio lavet indtil flere cykelmodeller, og håndbygger sine cykler her i København, hvor de bliver solgt for omkring 15.000 kr. Men hvorfor overhovedet lave cykler i bambus?
”Metal, som cykler produceres af i dag, var en stor del af den industrielle revolution, men det forurener, og det er tungt. I virkeligheden kunne meget i industrien laves af naturmaterialer. Bambuscyklen er mindre forurenende, og bambusrørene ligner fra naturens side de stænger, som udgør en cykels skelet. Men den er let og bambussens struktur gør den meget behagelig at cykle på.”
Fra Brasilien til Danmark og tilbage igen
En spritny aftale med en producent i Brasilien betyder, at Flavios cykel, som indtil nu har været lidt af et feinschmecker-objekt, skal produceres i foreløbig 5000 eksemplarer, som kommer brasilianske skolebørn til gavn. Det kræver, at Flavio sammen med fabrikken udvikler nye typer værktøj og produktionsmetoder, og værktøjet bliver således til dels udviklet på SVK. Ved at sætte produktionen ind i en industriel ramme, kommer priserne i langt højere grad til at matche det, som er visionen – nemlig at erstatte det dyre, forurenende aluminium med naturmaterialer for mange flere end den lokale cykel-aficionado.
I Brasilien, Flavios hjemland, bliver bambussen til cyklerne håndhøstet, tørret og overfladebehandlet. Den har for Flavio særligt to attraktive egenskaber. Når man klipper den ned, vokser den videre, præcis som en græsplæne, og den kan høstes ca. hvert tredje år.
Der findes en myriade af forskellige bambussorter, som hver især kan bruges på forskellige måder, men overordnet set er bambussen stærk og let i sin rør-form. Det skyldes konstruktionen i de lange rør med knudepunkter, samt at fiberstrukturen er tættest yderst på røret og bliver mere porøst indadtil.
Yderligere information
Den første bambuscykel blev skabt i 1894, ligesom bambus også i perioden blev brugt til enkle svævemaskiner. I dag er der flere producenter af bambuscykler, ligesom det faktisk er muligt at bygge en selv.
Flavio Deslandes er født i Brasilien og har boet i København siden 2000. Han begyndte at forske i bambus i 1994 på PUC-Rio universitetet som et R&D-projekt, som blandt andet også udviklede hjælpemidler til handicappede. Fra 1995 har han designet cykler af bambus.
Læs mere i denne artikel fra 2001 i Berlingske: