Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Design talk på Statens Værksteder endte med en god debat.

Efter en velbesøgt design talk tirsdag aften står det klart, at kontraktforhandling ikke bare er en aftale mellem to parter. Der ønskes mere gennemsigtighed og klare rammer. Når du er i stand til at værdisætte dit design, står du selvsikkert og stærkt i forhandlingsprocessen.

Af Rebekka Lewin
30. sept. 2015

Andreas Lund åbnede talken med at fortælle en anekdote fra sine første år som selvstændig designer.

“Jeg ringede til producenten hver måned et helt år, for til sidst at erkende, at de havde udstillet mit design på en messe i Köln uden mit navn på produktet. Jeg blev rasende og skrev et harmdirrende brev, som jeg heldigvis ikke nåede at sende. Jeg læste det højt for en advokat, som bad mig smide det ud og derefter dikterede for mig, hvad jeg skulle skrive. Dagen efter havde jeg producenten i røret, som undskyldte og spurgte, hvad jeg ville have. Jeg blev overrasket og svarede lidt forhastet, at jeg ville have et engangsbeløb og mit navn på produktet. Det har jeg siden inderligt fortrudt, for produktet har solgt ret godt.”

Anne von der Heide, aftenens anden taler, har arbejdet med produktdesign og produktudvikling i 10 år.

“I kontraktforhandlingen er det vigtigt med gensidig tillid for at skabe et smidigt samarbejde med producenten. Det nytter ikke at holde kortene for tæt til kroppen og slynge sine rettigheder ud fra starten, så bliver du for svær at handle med. Det er en hårfin balance. Vil du igennem med et produkt, kan det være en fordel at tænke det ind i en serie af produkter for at blive underlagt et “brand”. Så er det mere genkendeligt for kunden og dermed nemmere at sælge. Jeg har ofte benyttet talemåden: Hvis man vil tjene kassen, må man sælge til Madsen / massen (med d eller s om man vil). Dermed også sagt, at design skal ud til folket, og jo flere designere, der får hul igennem, des bedre og mere lukrativt bliver markedet.”

Torben Bjerre arbejder til daglig med procurement og sourcing. Han havde den kommercielle kasket på ved aftenens talk og fortalte konkret om kontraktforhandlingen – dos and don’ts.

“Lad være med at lyde for begejstret ved forhandlingsbordet. På den måde giver du din nye partner alt for frit spil. Undgå mundtlige aftaler – alle aftaler skal nedfældes på skrift, så der ikke kan sås tvivl om noget. Husk på, at der kan være kulturforskelle. Hvis du f.eks. har præsenteret dit produkt for en kineser og vedkommende siger, at I muligvis kan lave en aftale, betyder det som regel, at det kan der ikke være tale om. Du går måske derfra med en følelse af optimisme, mens kineseren mener, at han har givet en klar afvisning.
Beskyt dig selv i kontraktforhandlingen og definer dit værd, dvs. gør dig klart forinden, hvad du vil gå med til.”


Design talks på Statens Værksteder for Kunst arrangeres i samarbejde med TMI – træ- og møbelindustrien.

Vil du vide, hvornår vi afholder design talks og andre arrangementer på SVK? – Så tilmeld dig vores nyhedsbrev her på siden eller følg os på Facebook

Latest News From the Workshops

Deadlines / events / articles

Subscribe to Newsletter