Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Det er ikke første gang, Kristine Engelbrecht oversætter et materiale til et andet. Sidste gang hun havde ophold på Statens Værksteder for Kunst var det hendes tekstile vægtæpper, hun omgjorde i træ. Nu er det keramiske og lavastøbte fliser, som danner forlæg for hendes nye designkoncept: modulære trærelieffer til vægbeklædning.

Kristine Engelbrecht har egentlig en baggrund som designer i den danske modebranche, men siden 2012 har hun under navnet A Hint of Neon beskæftiget sig med interiørprodukter i tekstil og strik: delikate tehætter, sengetæpper, vægtæpper og den slags.

I 2016 fik hun så ideen til at udskifte sit vante materiale med træ. Til en udstilling under 3daysofdesign ’oversatte’ hun sine tekstile vægtæpper til relieffer i træ med fokus på dybde og komposition, som hun senere arbejdede videre med på Statens Værksteder for Kunst.

I foråret 2018 har hun så været tilbage i værkstederne, og denne gang har hun undersøgt, hvordan hendes trærelieffer kan anvendes som modulær vægbeklædning sammen med fliser i krydsfiner (med proportionerne 15×15) i eksempelvis et køkken – som et supplement til designvirksomheden File Under Pops kollektion af lavafliser og keramiske fliser.

Træets poesi
Men hvad er det træet som materiale kan i forhold til en flisebelægning? Kristine Engelbrecht fortæller:

”Jeg synes, lyset brydes så smukt i træ. Og det står i rigtig fin kontrast til keramiske flisers glatte og skinnende overflade. Der er noget poetisk over træet og måden, hvorpå man heri kan arbejde med lys og skygge, for eksempel ved hjælp af indfarvning.”

Og netop indfarvning er også en central del af hendes projekt på SVK. Samarbejdet med File Under Pop handler nemlig også om, at Kristine anvender designvirksomhedens træmaling, som deler farvekort med de keramiske fliser. På SVK har hun derfor arbejdet indgående med, hvor dækkende malingen skulle være. Fra det helt dækkende højglans til det fortyndede matte laserende, hvor træets åre ses meget tydeligt.

Farvehistorier
Opholdet på træværkstedet har for Kristine Engelbrecht ikke handlet om at fremstille prototyper eller om at udfordre hende selv teknisk. Det har handlet om at undersøge muligheder og udvikle et designkoncept, som hun senere hen over sommeren kan realisere i endelige værker.

Hun har fokuseret på visualiseringen af ideen og har skitseret sig frem:

“Jeg har arbejdet 1:1 i både birkekrydsfiner og pap, for at visualisere og bygge en væg op med fliser og hylder. Fliserne er alle i målene 15×15 præcis som en standardflise i File Under Pops sortiment,” fortæller hun, men Kristine har skåret dem til i forskellige højder med rundsav og efterfølgende overfræset.

Farvemæssigt har hun arbejdet med tre “farvehistorier” i hvid, grøn og blå, blandt andet for at undersøge farvernes indvirkning på højdeforskellene i fliserne. Her erfarede hun, at højdeforskellene kan udviske hinanden, hvis de forkerte farver eller glans bliver kombineret.

’Farvehistorierne’ dækker over hver enkelt farves forskellige nuancer, som Kristine har frembragt ved at variere mængden af farvelag:

”Mine tre farvehistorier opstod ud fra en designmæssig tankegang – en form for kollektionsopbygning, der giver kunden flere valgmuligheder. Den blåtonede farvehistorie er mørk, moderne og vovet med nuancer af mørkeblå, mørkegrå, gråsort og denim. Den hvide farvehistorie er den mest kommercielle med nuancer af hvid, sart gul og æggeskal, og den grønlige farvehistorie er eksperimenterende, men også poetisk, måske den mindst kommercielle.”

Nogle indfarvninger har hun ladet være helt dækkende, andre har hun tørret af umiddelbart efter påføring.

”Jeg brugte meget tid på at undersøge, hvilket udtryk en træflise skulle have for at give det bedste samspil med de keramiske fliser i File under Pops kollektion. Jeg brugte træmaling med glans 5, 15, 40 og 80, hvilket har stor betydning for oplevelsen af farven. Nogle fliser gav jeg et heldækkende lag, så udtrykket næsten blev helt keramisk med en højblank overflade. Andre fliser tørrede jeg af umiddelbart efter, jeg havde påført malingen, og de fik et laseret, demin-agtigt udtryk. Helt tredje fik kun et enkelt lag maling og efterfølgende klar lak, så træstrukturen trådte tydeligt frem.”

Funktionalitet i et kunstnerisk udtryk
Engelbrecht er i sit arbejde med træmodulerne især interesseret i at undersøge dybde- og højdeforhold. Tanken er at designe hylder i reliefferne og gøre plads til, at en eventuel lyskilde kan integreres. Men hvor dyb skal en hylde være for at være funktionel? Det skal hun undersøge.

”Jeg er designer, så jeg kan ikke holde ud, hvis tingene ikke har en funktion,” fortæller hun. “Men jeg blev hurtigt klar over, at reliefferne ikke fungerer, hvis de skal have en funktion af en hylde. Udtrykket blev for rodet og slet ikke funktionelt nok. Så jeg udviklede derfor en meget mere forsimplet udgave af relieffet, som har en integreret hylde. Den er stadig under udvikling.”

Kristine Engelbrechts ambition er nu at udvikle et funktionelt ’hyldeflise’-objekt til køkkenet, som udtryksmæssigt stadig kan anskues som et kunstnerisk relief.

Optimalt set vil hendes trærelieffer i samarbejde med File Under Pops kollektion tilbyde både almindelige kunder og indretningsarkitekter muligheden for at lege med farver, dybdeforskelle og funktioner og for at designe sin egen kombination af fliser. Projektet med at lave fliser er dog blevet skrinlagt for nu, men hvis det på et tidspunkt bliver aktuelt igen, vil Kristine arbejde videre med kanternes rundinger og med færre højder. Alt sammen for at gøre det mere kommercielt, funktionsdygtigt og prisvenligt.

“Jeg har dog ud fra alle disse forsøg fået udviklet en hylde til File Under Pop, som pt. stadig er under udvikling, så noget er der kommet ud af det…Ud over en fed proces og gode erfaringer, selvfølgelig! Der er også en knage under udvikling,” fortæller Kristine.

 

Skrevet af Stine Nørgaard Lykkebo