Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Bjarne Werner Sørensen efterbehandler sin egen grafik, som en musiker sampler musik. Han vælger ud, stiller skarpt og blæser op. I Store Formater har han bearbejdet en serie grafiske billedobjekter, der skal indgå som del af en større separatudstilling i Nordatlantens Brygge.

Nov. 2017

Samplet grafik
Bjarnes udstilling spreder sig over en række forskellige kunstneriske genrer; fra oliemaleri til litografi over pvc-udstansninger og fotos. Under sit ophold i Store Formater har Bjarne samlet og klargjort sine værker samt lavet digitale visualiseringer, der skal indgå i en udgivelse, som ledsager udstillingen.

Fælles for de værker, som Bjarne arbejder med under sit ophold er, at han tager udgangspunkt i egne tidligere værker, scanner dele af det tæt op og forstørrer det op i skala.

Det bevæger sig langt væk fra originalen, men er alligevel tæt på. Det er lige som med elektronisk musik, hvor man forstærker instrumenter og sampler lyde. Teknikken i det grafiske fag har udviklet sig og muliggør på samme måde en viderebearbejdning af billederne.

Svævende papirklip
To af de udstillingsobjekter, som Bjarne har viderebearbejdet under sit ophold, går under titlerne Black Matrix og White Matrix og består af 200 x 150 cm. digitalt udskårne plader i opskummet pvc. De er på begge sider lakeret med flere lag vandbaseret lak i henholdsvis sort og hvid.

Motiverne på de to værker er en syntese af forskellige malerier, som digitalt er viderebehandlet til et grafisk mønster. Til udstillingen bliver de monteret ved siden af hinanden, svævende et lille stykke ud fra væggen og vil virke som en art papirklip i stort format. Pladernes blanke hvide og sorte overflader vil stå i kontrast til udstillingslokalets rå gråpudsede vægge.

En væg af geometriske former
Det sidste værk dækker hele den ene langvæg i Store Formater og har navnet Domino. Det består af en række papirbaner, der samlet udgør 3 x 7 meter og danner en væg af geometriske former: trekanter og cirkler, med irregulære penselstrøg af litografisk blæk.

Banerne er printet på mat posterpapir og er scannet fra et litografi, der består af to forskellige motiver, der er kombineret. Det oprindelige litografi er trykt af to omgange, valset med hver sin farve: sort og lys grå. På grund af de to forskellige toner, opstår der i det samlede print tre farver plus det hvide.

Med det tredje og største værk vil Bjarne formidle en fysisk oplevelse snarere end en visuel komposition:

Fordi printet går fra gulv til loft, får det et fysisk udtryk, som gør, at man bliver påvirket direkte af det. Traditionel grafik skal man gå hen til og kigge ind. Her bliver man opslugt, uddyber Bjarne.