Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Designer, Rasmus Warberg, arbejder på en skænk, der er optaget til REFORM Design Biennale 2016. Rasmus har arbejdet med en skulpturel tilgang til formgivningen, som ellers ofte er forbeholdt siddemøbler.

Rasmus Warberg arbejder i SVKs Træværksted og Metalværksted, hvor han udformer en skænk i tre forskellige materialer: massivt asketræ, stål og fransk rørflet. Rasmus ønsker at overføre det antropomorfe og skulpturelle udtryk, som særligt kendetegner siddemøbler, til et opbevaringsmøbel. Samtidig ønsker han at fremhæve skænkens position i rummet.

En utraditionel skænk
Rasmus er påbegyndt sin arbejdsproces med at analysere typologien ‘skænk’. I stedet for at udforme et klassisk opbevaringsmøbel bestående af en kasse og et bærende element, der understøtter den fra neden, monterer Rasmus sit stel i kassens sider. Stellet løber fra kassens sider i en nedadgående bue og mimer således den rundede kant i kassens hjørner. Under kassen har Rasmus udformet en understøttende v-form på stellet, som han kalder et næb; dette forstærker det dyriske udtryk, han har forsøgt at fremmane i sin formgivning.

Klassisk snedkerarbejde med et industrielt udtryk
Rasmus ønsker at vende traditionelle møbelkategorier på hovedet ved at kombinere klassisk snedkerarbejde i kabinettet med det industrielle stålstel. Kabinettet er sat sammen med sinksamlinger, og kanterne er rundet i tråd med klassisk møbelhåndværk. Rasmus har afprøvet forskellige sinksamlinger, og har valgt en samling med smalle stifter og haler for at skabe den størst mulige limflade. Dette bevirker, at samlingen bliver meget stærk, og han kan således runde kanten uden at møblet mister styrke. Samlingen skaber desuden et spil i træets årer, der changerer fra lyst til mørkt træ. Stellet er lavet i stålrør og efterfølgende bemalet med sort autolak for at forstærke den industrielle og grafiske kontrast til det lyse asketræ.

Rasmus har undladt at lave en skalamodel forud for sit arbejde; han forsøger at arbejde i 1:1 skala så tidligt i arbejdsprocessen som muligt for at opnå en rumlig fornemmelse og undersøge, hvordan møblet fungerer i forhold til kroppens proportioner.

Skænkens position i rummet
Rasmus søger med sit koncept at styrke opbevaringsmøblets hierarkiske placering i rummet igennem en skulpturel tilgang til formgivning og ved at arbejde med detaljerne i designet. Han ønsker at skabe en skænk, som ikke blot opfylder en opbevaringsfunktion og bliver en beholder for visuelt rod. Han har derfor valgt at dække skænkens låger med transparent fransk rørflet. Det lette bambusmateriale er en fordel at bruge som låger, da resten af skænken er tung. Rørflet skal lægges i vand, så det udvider sig, og det hæftes fast, mens det er vådt. Materialet spænder ud i tørringsprocessen. Rasmus fortæller følgende om skænkens samlede udtryk:

”Med de organiske strukturer i det franske rørflet, detaljerne i snedkerarbejdet og det grafiske stel ønsker jeg at finde en balance mellem skænkens opbevaringsfunktion og dens kunstneriske værdi. Den skal være funktionel, men samtidig have noget skulpturelt over sig, så den får samme position i rummet som et bord eller en stol”.

Rasmus ønsker i sit videre arbejde at udvide konceptet til en sammenhængende serie af møbler inden for rammerne af samme præmis.