Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner, Lotte Fløe Christensen, har arbejdet med bogudgivelsen Constructs, der udkommer på det hollandske fotobogsforlag, Schilt Publishing, i 2017.

Ideen til fotobogen kom i forlængelse af soloudstillingen View Towers Lianzhou International Photography Festival i Kina i 2013. Her blev flere af Lottes fotografiske serier vist side om side, og hun så for første gang potentialet i at kombinere de forskellige serier. Efter deltagelse i en artist talk, blev Lotte kontaktet af den grafiske designer, Victor Levie, der så den konceptuelle sammenhæng i serierne, og gerne ville lave en fotobog med hende. Sammen solgte de ideen for Schilt Publishing, som Levie har et tæt samarbejde med, og projektet blev en realitet. Fotobogen Constructs kommer til at bestå af fotografier fra serierne Constructions (2007), Applying Sense (2007-2009), Isolated (Plants) (2008-2011), Approach (2011), Notes on an Action (2011) og View Towers (2012).

At finde det rette forløb
Constructs er en kunstnerisk undersøgelse af, hvordan mennesket forsøger at danne mening og forholde sig til den omgivende verden. ’Constructs’ kan forstås i dobbelt betydning, som både en fysisk konstruktion og en tankekonstruktion. Lotte bruger ofte det hvide papir som et element i sit arbejde, og sammen med naturen, løber det som en rød tråd gennem bogen.

På SVK har Lotte særligt arbejdet med forløbet af billederne i bogen. I det lille fotoværksted har hun haft alle serierne oppe foran sig, for at se hvordan de forskellige seriers visuelle udtryk kunne kombineres. I nogle af serierne er udtrykket meget minimalistisk, som f.eks. serien med små konstruktioner i pinde eller serien med planter, der er fotograferet i naturen, men sat op på en baggrund af hvidt papir. Andre serier præsenterer storslåede landskaber. Lotte har forestillet sig et forløb, der starter i landskabet, hvor en figur, med det hvide papir som et slags måleredskab, undersøger sine omgivelser. Herefter føres læseren et skridt tilbage i fortællingen, og ser en række motiver, med det hvide papir som baggrund. Endelig befinder man sig igen ude i verden, men uden sit måleredskab. Nu er det kroppen selv der måler og undersøger.

Imacon-scanneren på fotoværkstedet har været vigtig i forhold til at få indscannet negativerne i høj, digital kvalitet. Efter redigering af billederne, sendes de udvalgte, endelige billeder til forlaget.

Den endelige bog
Bogen kommer til at måle 17,2 x 22 cm, hvilket giver et kvadratisk format, der mimer 6:7 formatet, som Lotte fotografer i. Bogen bliver på 72 sider og trykkes i cirka 800 eksemplarer. Tanken er, at en kunst- og fototeoretisk tekst skal supplere fotografierne. Det grafiske design laves i samarbejde med Victor Levie.