Eske Rex arbejder i øjeblikket i Formeriet og er her ved at fortælle om sit arbejde med bearbejdning af træ.
Vævede løbere i tre gange Rundetårns højde. Glasskulpturer skabt i lerovn ved ca. 700 graders varme i flere dage, og unikatryk på Danmarks længste tekstiltrykkebord. Det var nogle af attraktionerne for de godt og vel 200 besøgende ved rundvisningerne i Statens Værksteder i år. Vi har samlet et par billeder fra aftenen.
Fotograf Maj Hasager havde netop begyndt sit ophold i det store fotoatelier, og fortalte om sit arbejde med at forberede en udstilling med billeder fra Palæstina.
I væveværkstedet var der aktivitet hele aftenen, hvor Jette Gemzøe sammen med to vævere var ved at lægge sidste hånd på løberne til Kunstindustrimuseet.
Her ses tekstilformgiver Louise Sass ved det store trykkebord. Hun arbejder med nye unikatryk og prototyper og brugte aftenen på at fortælle de interesserede gæster om sit projekt – og indimellem skylle de nye tryk i skyllerummet.
Konservator Filiz Kuvvetli forklarer her om arbejdet med at konservere malerier; om at fastlægge skrøbelige overflader med lim, rense snavs af malerier og bringe den oprindelige overflade frem igen.
I Formeriet slog designer og kunstner Eske Rex ud med armene og inviterede de besøgende til at røre og nærstudere hans eksperimenter med træ.
Glaskunstner Pipaluk Lake fortalte om arbejdet med at smelte glasplader ned over metalstativer ved lave temperaturer – og i denne sammenhæng er 700 grader altså en lav temperatur!