Skip to content Skip to footer

Torsdag d. 20. september var der artist talk i Væveværkstedet. Martin Nannestad og Helle Trolle fortalte om deres projekter og deres vidt forskellige tilgang til vævearbejdet.

Læs mere om:

Digitale vejrdata bliver omsat til “samtaletæpper”, og Herlufsholm Kirkes gamle tæpper bliver udskiftet med hårdtbundet norsk uld i nyt design. Alt sammen foregår i SVKs Væveværksted, hvor Helle Trolle og Martin Nannestad for tiden arbejder på deres projekter. De to vævere viste i sidste uge nysgerrige gæster rundt i deres værksted.

Af Rebekka Lewin
September 2012

”Helle og jeg kendte ikke hinanden, nu svinger det ret godt. Vi er meget forskellige. Helles er lige så fint og sirligt, som mit er groft og bondsk.”

Sådan indledte Martin Nannestad sin artist talk torsdag d. 20. september. Martin arbejder på udskiftning af de faste tekstiler i Herlufsholm Kirke og beskriver kirkens alterparti, som det så ud, da han tiltrådte opgaven; som et gammelt, fladtrådt klunkehjemsknæfald med guldfrynser for neden. Et gulvtæppe i flos, dvs. et meget tæt rya fuld af rødvinspletter.

Fra Helufsholm Kirkes side ønsker man, at de nye tæpper holdes i de liturgiske farver rød, grøn og hvid, men ud over det har Martin fået temmelig frie hænder til at udforme de nye tæpper. Han vælger derfor selv sit mønster. Til sit design tager Martin udgangspunkt i figurer og mønstre, som i forvejen er at finde i kirkens udsmykning. Han forsøger på den måde at skabe et passende, afdæmpet udtryk, som ikke er for ”larmende”. Han skal lave tre antependier, en løber og et gulvtæppe. Inspirationen til mønsteret har han fundet i nogle af kirkens gamle kalkmalerier – fokuseret på et bestemt felt og spejlet det fire gange om sig selv – ligesom i et kalejdoskop. Der fremstår en særlig vinklet linje i kirkens kalkmaleri, som Martin har leget med på sin computer, og ved at lade farverne skifte, fremkalder han en tredimensionalitet i sine tæpper.

2Martin Nannestad viser med en finger, hvor præcist tæppet er udregnet.

Til forskel fra Helle, som bruger værkstedet til at eksperimentere med farver og materiale, har Martin lavet alt forarbejdet hjemme og skal udelukkende fokusere på indfarvning af garn og sin vævning. Alt er planlagt på forhånd ned til mindste detalje. Da tekstil er et levende materiale, har Martin lavet et 1:1 print af kirkens skrå og buede vægge for at få sit tæppe til at passe helt præcist. Han har vævet prøver for at se, hvorledes garnet opfører sig. Man kan nemlig ikke regne med det, så længe det er spændt ud på væven.

Martin bruger den klassiske Becker-væv, som kræver to personers arbejdskraft, og når der væves, kan det høres og mærkes i de omkringliggende værksteder på Gammel Dok.

Visualisering af data
Helle Trolle har et ganske andet udgangspunkt i sit væveværk. Hun er optaget af indsamling af data, og har været det siden hun som ung rejste med Londons undergrund og lod sit strikketøj bestemme af hvilken farve den pågældende toglinje havde. Denne tilfældighed eller arbejde efter udefrakommende faktorer har hun taget med sig ind på Statens Værksteder. Hun har været i dialog med DMI og har fået hver enkelt dags vejrdata fra år 2011. Hun har udvalgt bløde hollandske garner og givet regn og sol, vind og alle temperaturerne hver sin farve. Hun kalder det selv for et stykke ”samtaletekstil”, da det at samtale om vejret kan være en måde at møde nye mennesker på.

Helle var utrolig nysgerrig efter at vide, hvordan sådan et ”vejrår” ville se ud visuelt. ”Inde i mit hoved var jeg ret meget klar over, hvad farve vejret har. Sådan ret douche synes jeg, dæmpet, og det er nye farver for mig. Jeg plejer ikke at arbejde så sart. Men også en knaldgul, som på en eller anden måde kunne være sol. Oveni så skulle jeg have noget regn. Det er jeg rigtig optaget af. Hvornår er regn synlig, hvornår er den usynlig? Den er synlig, når der er en bygning bag ved og usynlig, når der er en himmel bag ved.”

3Helle Trolle i færd med at fortælle om sit farvevalg.

Man fornemmer en vis undersøgelsesrække forud for Helles projekt. Hun har nøje udvalgt iriserende materialer, som fanger lyset og giver den ønskede effekt. Når tæppet er færdigt, kan man aflæse vejret centimeter for centimeter, dag for dag gennem et helt år. Helle er selv specielt vild med regnvejrets farve og glæder sig til hun når til 2. juli 2011, hvor himlen som bekendt åbnede sig over Danmark. Når værket er færdigt har hun således et tæppe, der måler 3,65 meter – én centimeter pr. dag.

Helle har haft mange overvejelser omkring udstilling af sit tekstil. Skulle det til eksempel have en forside og en bagside? I processen opdagede hun, at det faktisk var muligt at væve i lag, så hun har valgt at vise regn og temperaturer på tekstilets ene side, og på den anden kan man se solskinsdagene. Så kan man stå overfor hinanden og se hver sin side af tekstilet og samtale ud fra det.

Helle benytter en computerstyret ARM-væv. På computeren indsætter hun sine data for nedbør osv., og så styrer den, hvilke farver, der skal sættes ind i tekstilet.

”Der hvor computeren hjælper mig, er så jeg lynhurtigt kan skifte binding og kan få lagt ind, hvordan regnen skal komme. Jeg er fuldstændig tro mod mængden af nedbør, men jeg vil godt have lov at placere den og springe lidt rundt på tekstilet. For hver centimeter må jeg derfor kode om.”

Èn af de tilhørende mente, at Helle skulle væve 2012 efterfølgende, så hun kan sammenligne og fortælle historier ud fra det. Ligesom en slags Bayeux-tapet. Dertil svarede Helle, at hun først må se det 3,65 meter lange tekstil i sin helhed, når det tages af væven en gang i november. Først da træffes der beslutninger om, hvad der videre skal ske.

Statens Værksteder for Kunst holder løbende artist talks i værkstederne. Næste gang er d. 23. oktober. Følg med her på hjemmesiden, på Facebook og Twitter.

Om kunstnerne:

Helle Trolle (f. 1958) er uddannet på tekstillinjen Kolding Designskole, hvor hun også er ansat som værkstedsleder indenfor sit fag. Helle Trolle har arbejdet med tekstiler siden 1995 primært til udsmykning. Hun har samarbejdet med Tekstile Illusioner siden 2003.
Watch the Weather Change

Martin Nannestad (f. 1959) er uddannet væver fra Kim Navers Værksted i 1980 og har siden rejst og arbejdet i blandt andet Danmark, syd- og mellemamerika, Japan og Ethiopien. Han har en lang række udstillinger og udsmykninger bag sig.
Altergulvtæpper til Herlufsholm Kirke