Skip to content Skip to footer

Statens Værksteder for Kunst (SVK) havde slut november besøg af Copenhagen Design Agency aka Anders Kongskov og Kristian Kastoft. Ifølge de to findes der ikke en simpel opskrift i afsøgningen af sine karrieremål, men der er en række overvejelser, der er relevante på vej mod målet.

December 2017
Af Rebekka Lewin

I et tæt samarbejde med kunsthåndværkere, designere og virksomheder rådgiver Copenhagen Design Agency om strategi, kommunikation og markedsføring/branding. Rigtig mange udøvende designere og kunsthåndværkere var mødt op på SVK for at høre deres råd i forhold til opstart og udvikling af virksomhed.

Strategi og positionering
At få succes handler blandt andet om positionering og om at skabe den rette balance mellem sin passion og de muligheder, der er i markedet. Mange designere er selvstændige erhvervsdrivende med store ambitioner og målsætninger om at gøre deres virksomhed til mere end blot en levevej. De er iværksættere, men ikke den klassiske af slagsen, der fokuserer på vækst, mersalg og flere ansatte. Der skelnes derfor mellem vækstiværksætteri og livsstilsiværksætteri, hvor de fleste designere og kunsthåndværkere placerer sig i den sidste kategori. Det betyder, at de forskellige iværksætterprogrammer, ikke altid henvender sig til det kreative miljø.

Ofte vil man blive mødt med et krav om at stille med en forretningsplan, og det er en udmærket måde for selv at skabe et overblik, men det kan til at begynde med virke som en stor mundfuld. Man skal gøre sig klart, hvad ens “unikke selling point” er, dvs. hvor man adskiller sig fra de andre på markedet, og så fremhæve det. Man skal finde og udvikle en strategi i virksomheden, der gør den unik på markedet – det som kaldes Blue Ocean Strategy. Et eksempel på en virksomhed, der har en unik positionering i markedet er Petersen Tegl. De er 10-20 gange dyrere end konkurrenterne, fordi de har skabt en virksomhed, der er high-end, høj kvalitet og godt design. Produktet er delvist håndlavet og udgør et stærkt brand, som er markedsført i både ind- og udland. Efterspørgslen på Petersen Tegl er enorm på trods af den høje pris.

Lyt til Copenhagen Design Agency i denne podcast og få mere at vide.

 

Om Copenhagen Design Agency

Stifterne bag Copenhagen Design Agency har gennem flere år medvirket til at sætte en dagsorden for design og kunsthåndværk. De har blandt andet stået for MINDCRAFT-udstillingerne i Milano fra 2008-2016, og har arbejdet med kommunikation og branding af design og kunsthåndværk i mere end 16 år via internationale messer, konferencer, publikationer og PR kampagner.

> Copenhagen Design Agency’s hjemmeside