Lisa Grue har valgt at indramme sine malerier med kraftige trærammer, hvor forskellige sætninger og ord er brændt ind. “Det er sætninger, som popper op i mit hoved, sætninger fra tv, magasiner, musik mv., sætninger fra den verden jeg lever i,” forklarer kunstneren.
Eventyret har gjort sit indtog på Statens Værksteder, hvor kunstner og designer Lisa Grue for tiden er ved at lægge sidste hånd på en serie malerier samt et nyt stort projekt til den københavnske modeuge. Hendes udtryk er fandenivoldsk, og hun sætter masser af spørgsmålstegn ved vores moderne liv.
November 2007
Mange vil kende Lisa Grue for humoristiske og skarpe illustrationer til magasiner og bøger. Det er da også som designer, hun hidtil har slået sine folder. ”Jeg har altid fundet det super interessant at skabe universer – om det er inden for mode, popart, skønhed, eventyr, identiteter, magasiner etc. Derfor har jeg i mange år arbejdet med design. Men mit hjerte har altid ligget inden for kunsten, og jeg har altid vidst, at det er her, jeg hører til,” fortæller hun.
Hun mener, at kontrasten ligger i, at kunsten ikke har nogen grænser eller krav om målgrupper. Her kan man udtrykke meninger uden at skulle tage hensyn til en kunde. ”Desuden synes jeg, at det ind imellem har været hårdt, at man har lagt alt sin kreative energi i noget design og modeillustration, som har haft en utrolig kort holdbarhed. Kunst har længere holdbarhed, og det er vigtigt for mig.”
Samtidig mener hun dog også, at udfordringen i hendes arbejde som designer har givet hende en masse inspiration og nye idéer til andre projekter – som det, der kommer ud af opholdet på Statens Værksteder. At sætte sig ind i mange forskellige universer og forstå mennesker og deres måde at tænke på, er en fast bestanddel af hendes hverdag og baggrunden for, at hun også fuldt og helt kan gå ind i kunstens verden og de udtryk, der ligger der.
Væk med den pæne pige
Lisa Grues nye billedserie ’Where is Alice?’, som er blevet til på Statens Værksteder, er en hyldest til fantasien, en kommentar til at vi i hverdagen har for travlt og i vores travlhed glemmer magien. Stilen er popart med en helt særegen tilgang – og med kontraster i motiver og brug af mere voldsomme ordstillinger. Væk med den pæne pige og ind med noget fandenivoldsk, som kunstneren selv forklarer det.
”Jeg ser ’Where is Alice?’ som en søgen efter eventyret – især den moderne kvindes kvinde søgen efter eventyret. Samtidig skal malerierne illustrere, især i udsagnene på rammerne, at trods referencer til ’Alice i eventyrland’, så omhandler de tidstypiske problemstillinger,” siger hun.
Kunstneren har en legende, barnlig tilgang til de utallige figurer og motiver, der optræder i malerierne – om det er ugler, Hello Kitty, pandabjørne eller nisser. Det giver et løssluppent og humoristisk udtryk, som man kender det fra hendes illustrationer. Samtidig er det energifyldt og selvironisk på en måde, som sætter tingene på spidsen og skaber kontraster. Ikke mindst i kraft af de – ofte uskyldige – figurer og de hårdtslående ord og sætninger, hun har valgt at brænde ind i trærammerne omkring malerierne.
”Humor og selvironi er noget, der inviterer folk ind i mine billeder, og jeg vil gerne invitere folk ind. Men bag humoren er der en alvor, som jeg blandt andet udtrykker i motivvalg og mere hårdtslående ord. Selvfølgelig bruger jeg også nogle motiver og figurer, som af en eller anden grund interesserer mig. Det er ikke alle valg, jeg kan forklare direkte. For hvis jeg kendte alle svarene på dette, så tror jeg ikke, at jeg ville have behov for at male dem.” siger Lisa Grue.
Havenisser til modeuge
Lisa Grues nyeste projekt, som lige nu også er ved at tage form i atelieret på Gammel Dok, hedder ’Fashionista Dwarfs’ og kommer i sit udtryk til at udgøre en kritisk kommentar til modeverdenen. Det er en stor kunstinstallation, som inkluderer 80 havenisser malet i vilde mønstre og igen med brug af ord og udsagn, der skal spille sammen med det visuelle udtryk. Installationen skal udstilles under den københavnske modeuge i 2008. ”Det bliver vildt, crazy, morsomt og voldsomt,” lyder kunstnerens eget bud på projektet.
Pladsen på Gammel Dok har betydet, at Lisa Grue har kunnet finde arbejdsro og plads til sine store projekter. Billedserien består af seks malerier, som alle måler 250×190 cm, og de 80 havenisser fylder i sig selv en del kvadratmeter, så fysisk rum har været altafgørende for, at hun kunne gennemføre sine projekter.
”Rammerne på SVKH har haft en kæmpestor påvirkning af mit arbejde. Det har været uvurderligt at have plads til at have alle malerier sat op samtidig – at kunne komme på afstand rent fysisk og se dem, betyder så meget for ens arbejde og proces. Jeg har desuden brugt hjælp fra træværkstedet til mine trærammer, og igen kan jeg kun rose de super gode værksteder og den hjælp, man får. Samtidig er det skønt at komme ud af sine vante omgivelser, det giver en frihed og en ny måde at tænke på. At flytte sig fysisk skaber altid nye ideer og liv. Derfor har det været fantastisk at arbejde på Statens Værksteder,” understreger Lisa Grue.
—-
Om kunstneren
Lisa Grue er født i 1971. Hun tog afgang fra designskolen i 2001 og etablerede på samme tidspunkt sit eget grafiske designfirma, ‘Underwerket’. Lisa Grue arbejder i krydsfeltet mellem kunst og design, og hendes illustrationer har bl.a. været at finde i magasiner som danske Eurowoman, Costume og Designmatters, amerikanske Nylon Magazine, australske Hotpress m.fl. – og hun har arbejdet sammen med designfirmaer som Anna Sui (New York), Urban Outfitters (New York), The Republic of Fritz Hansen (Danmark) og Nørgaard (Danmark). Hendes kunst har desuden været udstillet på bla. Galleri Asbæk, Dansk Design Center og Charlottenborg.
Tre af malerierne fra serien ‘Where is Alice?’ har i efteråret 2007 været udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie Udstillingsbygning, se www.denfrie.dk
- Læs mere om Lisa Grue på www.underwerket.dk
- Læs om projektet på SVK her.